Hur kan vi stödja elever med NPF i samspel med kamrater?

Hur kan vi stödja elever med NPF i samspel med kamrater?

Svar:

Det sociala samspelet i skolan kan underlättas av att få vara i sammanhang som eleven förstår och känner igen. Att få delta i strukturerade aktiviteter och i mindre grupper kan hjälpa. En del skolor erbjuder återkommande och planerade rastaktiviteter. Det kan stödja samspelet med kamrater. Vissa elever drar sig undan sociala situationer eftersom de blir osäkra eller tycker att det blir svårt, trots att de egentligen vill ha kontakt.

Ett sätt att ta tillvara elevens röst och perspektiv är att använda sig av skattningsskalor, ritprat, seriesamtal och sociala berättelser. Dessa former av visuellt stöd kan också vara användbara när utmanande situationer redan har uppstått. 

Studiepaket NPF
I vårt Studiepaket NPF  kan du lära dig mer om hur du kan stödja din elev med NPF. Studiepaketet vänder sig till er inom förskola, grundskola respektive fritidshem.

Förslag på litteratur:
Green, R. (2016). Vilse i skolan, hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt? Studentlitteratur AB.
Sjölund, A., Jahn, C., Lindgren, A. & Reuterswärd, M. (2017). Autism och ADHD i skolan- handbok i tydliggörande pedagogik. Natur och Kultur.

Faherty, C. (2000). Autism och Aspergers syndrom, vad betyder det? - En arbetsbok för ökad självkännedom hos barn och ungdomar med högfungerande autism eller Aspergers syndrom. RFA, Utbildningscenter autism (Autism Sverige). 

Sjölund, A. & Henrikson, W, L. (2015). Skolkompassen- Ett pedagogiskt kartläggningsmaterial för dig som möter elever som har svårt att navigera i skolan. Ghotia Fortbildning.

Bühler, M. (2020). Flickor med autism och adhd: En guidebok för föräldrar och professionella. Studentlitteratur.

Carlsson Kendall, G. (2020). Svårigheter med socialt samspel. Kan det vara autism? Natur och Kultur. 



Publicerat tisdag 21 november 2023