Utgå från konkret material
Det är lättare att lära sig tala ett främmande språk än att läsa och skriva
det, när man inte ser. I början är det bra att utgå från konkret material,
talövningar och språklig imitation. Om läraren eller andra elever använder
gester behöver de samtidigt beskriva vad de gör. Det kan vara lättare att lära sig nya ord när ordet
kopplas till ett verkligt föremål.
Läromedel och arbetsmaterial
Välj en lärobok som inte helt och hållet bygger på bilder. Viktiga bilder
kan ersättas med föremål, ljudillustrationer eller bildbeskrivningar. Kort med
glosor i både punktskrift och visuell skrift kan användas till hela klassen. Eleverna
kan sedan använda korten till att sortera, i samtal eller för att spela
spel. I söktjänsten Hitta läromedel kan du hitta lämpliga läromedel.
Ge förförståelse
Gå gärna igenom ett nytt kapitel och nya ord med eleven i förväg. Om boken
finns i inläst format eller om det finns en webbplats med ljudfiler i
anknytning till läromedlet bör eleven få tillgång till detta även
hemifrån. Med läromedlet som e-bok kan eleven både läsa orden och lyssna på
texten med hjälp av talsyntes med engelsk röst.
Kompetensutveckling och specialpedagogiskt stöd
Resurscenter syn
anordnar kurser för lärare till elever med blindhet där detta är en del av
innehållet. Skolan kan också söka specialpedagogiskt stöd hos
SPSM.