Elever med läs-och skrivsvårigheter har idag stora
möjligheter att få lyssna på text samt använda dikteringsfunktion för att
kompensera för sina svårigheter. På så sätt blir det enklare att klara
utbildning och studier.
Alla elever har rätt
till en god undervisning som främjar deras läs-och skrivutveckling. Forskning
har visat att tidiga insatser är viktiga för att utveckla en god läsförmåga. I de
yngre skolåren ligger betoningen på lästräning men ju högre upp i åldrarna man
kommer är läsningen ett redskap för att lära sig och klara betygskriterierna. Det
är därför viktigt att se över fördelningen mellan kompensation och läs- och
skrivträning. Både träning och kompensation behöver finnas genom skoltiden, men
fördelningen mellan dem ändras över tid.
Generellt
brukar man säga att träning överväger i de yngre skolåren medan kompensation
eller stöd blir viktigare ju äldre eleven blir. Det är också bra att tänka på
att det inte handlar om antingen eller, utan både ock, det vill säga både
läs-och skrivträning och kompensation, genom hela skoltiden. Elever
med läs-och skrivsvårigheter behöver alltså träna kontinuerligt, men inte hela
tiden; det är viktigt att skilja på när eleven tränar läsning och när eleven
ska lära in ett ämnesinnehåll.
Det
finns studier som pekar på att användandet av talsyntes till exempel påverkar
läsande positivt. Även om eleverna får kompensation genom digitala verktyg måste de även få undervisning kring textbearbetning, grammatik och stavning.
Exempel på digitala
verktyg som motverkar konsekvenserna av läs- och skrivsvårigheter men också
främjar läs-och skrivutvecklingen kan till exempel handla om:
* Uppläst text eller
talsyntes
*
Rättstavningsprogram, autokorrigering
* Diktering
* Ordprediktion
* Synonymlexikon
* Stöd för struktur
och planering
* Utökad tid vid behov
i både undervisning och bedömningssituationer
* Muntliga prov vid
behov
Läs- och skrivutveckling (spsm.se)