Ljudmiljö
Ljudmiljön i lokalerna behöver fungera utifrån elevernas behov. Ljud som kommer från fläktar eller maskiner kan vara obehagliga eller störande. Se över akustiken och om det finns meningsfulla ljud som hjälper eleverna att orientera sig. Att själv röra sig i lokalerna med ögonbindel eller bara sitta ner en stund och blunda, kan vara en bra hjälp för att få tankar kring hur ljudmiljön fungerar. Ni kan också ta hjälp externt med en uppmätning av akustiken. Mer information om ljudmiljön finns på vår webbplats. Nedan finns länk till en filmad föreläsning av Sara Backlund Lindeberg om ljudmiljöns betydelse för elever med blindhet. Hon har också skrivit boken "Med ljudet som omvärld" som du finner i vår webbutik.
Ljus och ledstråk
Syncentralen kan ge råd om lämplig belysning, uppmärkning, ledstråk och kontrastmarkeringar. Möblering och planering av rummen bör främja elevernas möjligheter att förflytta sig självständigt, utforska lokalerna och hitta arbetsmaterial.
Visuell miljö
”Ser du det här?” är en film om den fysiska lärmiljöns
betydelse med fokus på den visuella miljön i skolan. Filmen är gjort med
utgångspunkt utifrån elever med synnedsättning och behovet av en tillgänglig
lärmiljö.
Tillgänglig lärmiljö
Vi har en webbsida där tillgänglighet presenteras utifrån de olika delarna fysisk, social och pedagogisk lärmiljö och hur de samspelar.
Ljudmiljöns betydelse för elever med synnedsättning - Youtube
Ser
du det här? på Norrköping kommuns webbplats