När det gäller elever med hörselnedsättning eller elever som har en ensidig hörselnedsättning behöver verksamheten se över sina förutsättningar utifrån:
För en elever med hörselnedsättning, av olika grad, kan ett ljudutjämningssystem möjligheten ge eleverna bättre förutsättningar att lyssna och inte enbart höra det som sägs. Innan ni väljer hörteknik behöver ni se över den fysiska lärmiljön. Speciellt se över ljudmiljön och källor som orsakar störande buller. Se även över hur det pedagogiska arbetet ska genomföras. Gärna förstärka visuellt med bildstöd för att underlätta för eleverna att förstå. När ni står inför att välja ut ett lämpligt ljudutjämningssystem är vår rekommendation att ta kontakt med flera aktörer på marknaden och be att få prova tekniken under en period.
Ljudutjämningssystemen arbetar på olika sätt med att få ut ljudet jämnt i rummet och därför behöver ni prova olika system utifrån era akustiska förutsättningar.
Ett ljudutjämningssystem är gynnsamt även för fler elever i klassrummet samt att det sparar på lärarens röst.
Om eleven har förskrivits hörapparater för sin hörselnedsättning bör ni ha en fortsatt dialog hur eleven kan vara hjälpt av att använda hörapparaterna i kombination med ett ljudutjämningssystem. Även här rekommenderar vi att ni tar stöd av er hörselpedagog och kontakt med regionens hörselvård.