Stöd och råd

Specialpedagogiskt stöd

SPSM erbjuder rådgivning och utredning som ett stöd i skolformer från förskola till komvux. Stödet kompletterar de resurser som en skolhuvudman har. I första hand ska du söka stöd hos din verksamhets stödfunktion, elevhälsoteam, barnhälsan eller den centrala elevhälsan. 

Du är välkommen att skicka in en förfrågan om specialpedagogiskt stöd. Du hittar länken till förfrågan längre ner på sidan. 

Specialpedagogisk rådgivning

Förskolor och skolor kan skicka in en förfrågan om rådgivning, för att utveckla arbetssätt och lärmiljöer för barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning. Huvudman och rektor kan skicka in en förfrågan som involverar flera verksamheter.

Rådgivningen utgår från en gemensam dialog som identifierar möjliga stödsätt från SPSM. Syftet är att vi tillsammans utvecklar kunskap, kompetens och organisation så att alla barn och elever ska nå målen för sin utbildning. I dialogen riktas även fokus på hur verksamheten arbetar för att beakta barns, elevers och vuxenstuderandes åsikter, synpunkter och inflytande. 

Vår rådgivning utgår från era behov. Rådgivningen sker i huvudsak digitalt, men vid behov kan den ske på plats. För att stödet ska ge önskad effekt kan fler professioner behöva delta.

Skicka in förfrågan om specialpedagogiskt stöd 

Specialpedagogisk utredning

Vi erbjuder specialpedagogisk utredning kring elever som har någon av följande funktionsnedsättningar.

  • Dövblindhet
  • Synnedsättning eller blindhet
  • Synnedsättning eller blindhet med ytterligare funktionsnedsättning
  • Döv eller hörselnedsättning med intellektuell funktionsnedsättning
  • Grav språkstörning

För att starta en specialpedagogisk utredning behöver förskolan eller skolan skicka in en förfrågan om specialpedagogiskt stöd. Då kan SPSM bedöma om det finns behov av att inleda en specialpedagogisk utredning.

Syftet med den specialpedagogiska utredningen är att besvara pedagogiska frågeställningar och ge väl underbyggda rekommendationer om behov av att tillrättalägga lärmiljön. 

I samverkan med rektor identifierar utredningsteamet vilka pedagogiska frågeställningar som är aktuella för utredningen. Frågeställningarna blir utgångspunkten för hur den efterföljande kartläggningen läggs upp samt vilka metoder och verktyg som ska användas.

Kartläggningen kan ske i form av observationer, samtal och intervjuer samt strukturerade eller standardiserade tester. Utredningsteamet kan även inhämta journaler och annan dokumentation från andra aktörer. Kartläggningen ska påvisa gynnsamma och hindrande faktorer i lärmiljön. Den ska även beskriva individuella styrkor och svårigheter hos barnet eller eleven.

Vårdnadshavare ska vara informerade om vad en specialpedagogisk utredning innebär och ge skriftligt samtycke till att genomföra utredningen.

Publicerat 2024-10-03