Språkstörning
Barn och elever som har en språkstörning har inte samma språkliga förmåga som jämnåriga. De kan ha svårt att förstå vad andra säger, att själva prata så andra förstår eller båda delarna. Här får du veta mer om funktionsnedsättningen och vilket stöd SPSM kan erbjuda till dig som arbetar i skola och förskola.
En språkstörning kan kvarstå under skolåren och ända upp i vuxen ålder, men svårigheterna visar sig på olika sätt i olika åldrar. Barn i förskolan har ofta problem med uttal och meningsbyggnad. I grundskolan kan det däremot visa sig som olika slags läs- och skrivsvårigheter. En språkstörning är inte statisk utan varierar mellan olika individer och från situation till situation. Internationellt används förkortningen DLD (developmental language disorder), en beteckning som dyker upp allt oftare även i Sverige.
Vilka svårigheter innebär språkstörning?
Språket kan delas in i tre olika områden – form, innehåll och användning. Yngre barn har ofta svårigheter med språkets form, vilket kan visa sig genom att barnet byter ut eller utelämnar språkljud, eller kastar om ordföljden i meningar.
I skolåldern handlar det oftare om bekymmer med språkets innehåll. Eleven kan till exempel ha
- ett litet ordförråd
- svårt att plocka fram ord ur minnet
- svårt att sortera och kategorisera ord som hör ihop
- svårt att förstå instruktioner.
Språkets användning handlar om att kommunicera och samspela med andra. Barn och elever som har svårt med språkets användning kan ha svårt att använda och tolka ögonkontakt, kroppsspråk och mimik, vänta på sin tur i samtalet eller förstå underförstådda budskap.
Hur kan undervisningen anpassas?
Språkstörning får konsekvenser för förståelsen, möjligheten att tänka språkligt och att kunna ta till sig innehållet i undervisningen. Du som undervisar kan stödja lärandet genom att
- arbeta med visualisering
- förstärka tal med illustrationer för att underlätta förståelsen
- använda vardagliga ord och korta meningar
- öva på berättande och på att utöka elevens elevens ordförråd.
Elever med språkstörning behöver ofta många tillfällen till repetition. Erbjud därför mer tid för att lösa uppgifter och använd samma redovisningssätt som eleven har lärt sig.
Språkstörning tillsammans med andra funktionsnedsättningar
Det är vanligt att språkstörning samvarierar med andra funktionsnedsättningar som exempelvis adhd, autism och läs- och skrivsvårigheter.
De exekutiva funktionerna är ofta påverkade vid en språkstörning, vilket också kan orsaka problem i skolan, förskolan och vardagen i stort. Det kan handla om nedsatt förmåga att resonera med sig själv, att planera vad som ska göras och repetera instruktioner i arbetsminnet.
Språkstörning och flerspråkighet
Språkstörning är lika vanlig hos flerspråkiga barn som hos enspråkiga. Diagnosen språkstörning ställs endast om den språkliga nedsättningen kan konstateras på samtliga språk. Det händer dock att språkstörning både under- och överdiagnostiseras eftersom det kan vara svårt att avgöra orsaken till svårigheterna hos en flerspråkig elev. Språkförmågan kan också påverkas av begränsad exponering för ett språk.
För att fastställa språkstörning hos flerspråkiga personer krävs en språklig bedömning av alla språk. Skolan behöver ge stöd på elevens samtliga språk.
Mer information om språkstörning och flerspråkighet finns i vårt studiepaket Särskilt stöd till nyanlända.
Särskilt stöd till nyanlända – Språkstörning och flerspråkighet
Undervisning
Tips för undervisningen
Det kan vara en utmaning att undervisa elever med språkstörning och att hitta rätt stöd för varje individ. Här får du tips på hur du kan anpassa undervisningen samt specifika råd för ämnena matematik, NO och SO.
Anpassa läromedlen
Vissa läromedel kan behöva anpassas för elever med språkstörning. Individuella inställningar i digitala tjänster kan vara till hjälp, liksom text inspelad av mänsklig röst. Även alternativ kompletterande kommunikation, AKK, är ett bra komplement.
Kompetensutveckling
Kurser och webbinarier om språkstörning
-
27 onsdag,september 2023
Att möta barn med selektiv mutism inom förskolan
Webbinarium · Sista anmälningsdag 2023-09-13
-
27 onsdag,september 2023
Informationskväll på Hällsboskolan Umeå – för föräldrar
Tematräff · Sista anmälningsdag 2023-09-20
-
28 torsdag,september 2023
Att möta elever med selektiv mutism inom grundskolan, förskoleklass-årskurs 5
Webbinarium · Sista anmälningsdag 2023-09-13
Bedömning och betyg vid språkstörning
Vissa elever med språkstörning kan visa sin kunskap skriftligt, medan andra behöver redovisa muntligt. Som lärare måste du anpassa bedömningen så att den passar varje elevs specifika behov för att undvika misslyckanden i bedömningssituationer.
Forskning om språkstörning
Elever med språkstörning uppnår endast i begränsad utsträckning kunskapskraven i läroplanen. SPSM har gjort en nationell kartläggning som visar att skolor och huvudmän saknar tillräckligt med resurser för att organisera ett fungerande stöd.
Studiepaket språkstörning – presentationsfilm (tid 3:09 min)
Studiepaket språkstörning riktar sig till dig som möter barn, elever och vuxenstuderande med språkstörning. Det innehåller gott om exempel på hur du kan planera, genomföra och följa upp undervisningen.
Studiepaket språkstörning riktar sig till dig som möter barn, elever och vuxenstuderande med språkstörning. Det innehåller gott om exempel på hur du kan planera, genomföra och följa upp undervisningen.
Stöd och råd
Sök specialpedagogisk rådgivning
Förskolor och skolor kan ansöka om specialpedagogisk rådgivning i syfte att utveckla arbetssätt och lärmiljöer för elever med funktionsnedsättning. Ansökan görs i samråd med ansvarig chef och berörd personal i lärmiljön.
Sök statsbidrag
SPSM erbjuder finansiellt stöd till skolor och förskolor som vill bedriva utvecklingsprojekt som gynnar barn och elever med språkstörning.
Frågor och svar om språkstörning
-
Vad är impressiv och expressiv språkstörning?
02 december 2021 · Språkstörning
-
Vad innebär pragmatisk språkstörning?
02 december 2021 · Språkstörning
Våra skolor
Specialskolor för elever med grav språkstörning
SPSM driver tre skolor för elever med grav språkstörning. Skolorna erbjuder en anpassad lärmiljö och har personal med hög specialpedagogisk kompetens.
Specialskolans målgrupper
Barn som på grund av sin funktionsnedsättning eller andra särskilda skäl inte kan gå i grundskolan eller den anpassade grundskolan ska tas emot i specialskolan.
Mer från SPSM
Poddar om språkstörning
Podden Lika värde har flera avsnitt om språkstörning.
- Avsnitt 13: Språkstörning och konsekvenser för lärandet
- Avsnitt 14: Stärkt språk och kommunikation för elever med språkstörning med hjälp av högläsning.
- Avsnitt 15: Språkstörning på gymnasiet – om motivation och stödinsatser i utbildningen.
- Avsnitt 16: Så ger vi elever med språkstörning en bra skolgång.