
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)
Adhd, autism och Tourettes syndrom är några av de vanligaste neuropsykiatriska funktionsnedsättningarna.
Personer med dessa funktionsnedsättningar har en annorlunda kognition, det vill säga tänker och uppfattar information, upplever och bearbetar sinnesintryck på ett annorlunda sätt.
Det innebär att omgivningen måste ha förståelse för och anpassa sig till de behov personen har för att vardagen ska fungera. Hur de anpassningarna
behöver utformas är både specifika och generella.
För att förskolan och skolan på bästa sätt ska främja utveckling och lärande hos barn, unga och vuxna med annorlunda kognition behövs eventuellt en
pedagogisk kartläggning för att synliggöra personens specifika behov. Den ger kunskaper om hur anpassningar och stöd kan utformas.
Läs mer om hur behov av kognitivt stöd påverkar individen och hur förskolan och skolan kan anpassa lärmiljön till behoven.
- Vad är neuropsykiatriska funktionsnedsättningar?
Här beskrivs vilka de vanligaste neuropsykiatriska funktionsnedsättningarna är och hur de påverkar individen. - Adhd och autism - förmågor och förutsättningar för lärande
Vilka förmågor och förutsättningar påverkas hos personen och vilket bemötande gör lärandet möjligt. - Pedagogik och förhållningssätt
Så kan förskolans och skolans pedagogik påverka funktionsnedsättningens konsekvenser: kartläggning, anpassningar och särskilt stöd. - Tydliggörande pedagogik
Planera verksamheten så att lärmiljön blir begriplig och hanterbar.