
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)
Adhd och autism är vanliga neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Här kan du läsa mer om NPF och ta del av pedagogiska verktyg.
Barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, såsom adhd och autism, tänker och uppfattar information och bearbetar sinnesintryck på ett annorlunda sätt. Det innebär att förskolan och skolan behöver anpassa sin verksamhet för att möta alla barns och elevers behov.
Kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ger personalen bättre förutsättningar att utforma en mer tillgänglig lärmiljö. Det är i relation till omgivningen och i mötet med lärmiljön som stödbehov uppstår.
Mer information om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Adhd och autism är vanliga neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, men det finns flera. Det är också vanligt med överlappande svårigheter eller samvariationer såsom en kombination av adhd och autism, eller en kombination av autism och språkstörning. På informationssidorna nedan kan du ta del av beskrivningar, samt generella tips och råd.

Läs mer om olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Läs mer om Adhd och pedagogiska verktyg för att underlätta lärandet.
Läs mer om autism och pedagogiska verktyg för att underlätta lärandet.
Tourettes syndrom visar sig som verbala och motoriska tics i varierande grad. Läs mer om Tourettes syndrom.
Barn och elever som har en språkstörning har inte samma språkliga förmåga som jämnåriga. Läs mer om språkstörning.