Att skapa en lugn och trygg måltidsmiljö är bra för alla barn och elever, men det är särskilt viktigt för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). På denna sida hittar du konkreta tips och råd för att anpassa måltidsmiljön i förskolan och skolan med särskilt fokus på barn och elever med autism och adhd.
En matsal med bullrig ljudmiljö och många intryck kan påverka alla individer, men för barn och elever med NPF kan det vara särskilt påfrestande. Vid NPF kan det vara svårt att hantera situationer där man inte vet vilken mat som ska serveras eller var man ska sitta. Det kan också vara utmanande att stå i kö, hämta mat och vänta på sin tur.
Barn och elever med NPF har ofta annorlunda perception, vilket kan vara särskilt tydligt vid autism. Det kan bland annat medföra svårigheter med smakupplevelser, då det kan smaka för lite eller för mycket. Det kan också medföra svårigheter med matens konsistens, färg, lukt och om maten är blandad. Dessa faktorer kan resultera i att vissa individer inte kan äta specifik mat på grund av dess lukt eller hur den känns i munnen.
Även om vissa barn och elever klarar av dessa situationer kan det innebära en betydande ansträngning. Det kan i sin tur medföra att resten av skoldagen påverkas negativt. På samma sätt kan andra delar av skoldagen påverka måltidssituationen negativt. Därför är det viktigt att se över hela dagen i förskolan och skolan, så att det blir en bra balans gällande utmaningar, stöd och anpassningar.
En viktig del i det förebyggande arbetet är göra generella anpassningar som gynnar alla barn och elever. Det kan till exempel handla om tydliga rutiner och en bra ljudmiljö.
Det är av stor betydelse att involvera barnet eller eleven i utformningen av dessa anpassningar. De extra anpassningar och det särskilda stöd som kan finnas under förskole- och skoldagen ska också följa med under måltiderna. Involvera därför elevhälsan, barnhälsan eller en specialpedagog där det finns möjlighet. Det är också bra om elevhälsan eller barnhälsan fastställer kortsiktiga och långsiktiga mål för måltiderna och sedan följer upp och utvärderar dessa. I detta arbete är det viktigt med en kontinuerlig dialog och samarbete med vårdnadshavare.
Här följer exempel på anpassningar av måltidsmenyn, den psykosociala miljön och den fysiska miljön.
Sättet vi presenterar maten på spelar en viktig roll i att skapa en positiv måltidsupplevelse för barn och elever.
En främjande psykosocial måltidsmiljö har positiva effekter på hela skoldagen. Följande råd kan vara till hjälp:
Här är några råd för att göra den fysiska måltidsmiljön mer anpassningsbar och tillgänglig.
Informationen på den här webbsidan har tagits fram i samarbete mellan Livsmedelsverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten. På Livsmedelsverkets webbplats finns information om näringsriktig mat, måltidspedagogik och andra delar om måltidssituationen i förskola och skola.