Svårigheter inom social kommunikation
och interaktion är ett av huvudsymtomen vid autism. Den
språkliga förmågan varierar mycket från individ till individ. En del har ett välutvecklat
språk, medan andra talar lite eller inte alls. Det kan vara svårt att anpassa
språket till situationen, att tolka det som är underförstått och människors
kroppsspråk.
Skolmiljön ställer höga krav på
social kompetens inom flera områden. Därför är det viktigt att
skolan ger det stöd som behövs i kommunikationen både i undervisningen, i
dagsrutiner och i sociala situationer. Ett sätt att göra det är att använda sig
av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK), såsom bilder och tecken.
Detta är av betydelse både för att underlätta elevens förståelse och för att
hitta fungerande sätt för eleven att uttrycka sig och samspela med andra. Olika
exempel på visuellt stöd är att använda sig av kommunikationskartor,
bildknippor, transportkort och ritprat. Utöver detta är det bra att själv inte
prata för mycket, att man betonar det som är viktigt och att sänka sitt
taltempo.
Det finns många sätt att göra skolans sociala
lärmiljöer mer tillgängliga och att stimulera till kommunikation och samspel. Det
kan handla om att som vuxen vara aktiv i leken, att planera sociala aktiviteter
utifrån vad som intresserar eleven och att organisera
lek och aktiviteter i mindre grupper eller i par.
Studiepaket
NPF
I
vårt studiepaket NPF kan
du lära dig mer om hur du kan stödja din elev med NPF. Studiepaketet vänder sig
till er inom förskola, grundskola respektive fritidshem.
Kostnadsfria
bilddatabaser
Hos DART (VG-regionen) finns verktyg för att göra egna bildstöd:
Ritade tecken
Genom SPSM:s online-tjänst "Ritade tecken" får du tillgång till närmare 2500 ritade tecken som är
utvecklade för att stödja TAKK, tecken som AKK.
Förslag på litteratur
Sjölund, A., Jahn, C.,
Lindgren, A. & Reuterswärd, M. (2017). Autism och ADHD i skolan- handbok i tydliggörande pedagogik. Natur och Kultur.