Vilka anpassningar kan vi göra vid nationella prov då en elev har en funktionsnedsättning?

Vilka anpassningar kan vi göra vid nationella prov då en elev har en funktionsnedsättning?

Svar:

Genomförande av nationella prov kan anpassas för en elev med en varaktig funktionsnedsättning i grundskolan och på Specialskolan, Sameskolan, Gymnasieskolan och i Vuxenskolan.


Nationella prov har ett syfte att ge en likvärdig och rättvis bedömning och betygsättning av elevens kunskaper. Det betyder att kunskaperna mäts likvärdigt för alla elever och enligt särskilda anvisningar. Det innebär att när provet ska genomföras måste läraren förhålla sig till de anvisningar som finns för varje skolform, årskurs och ämne. Samtidigt har skolan ett uttalat ansvar att motverka en funktionsnedsättnings konsekvenser för en elevs lärande.


Skolverket anger att skolan kan göra anpassningar av nationella prov för elever med funktionsnedsättningar. Skolan ska då överväga om provet fortfarande prövar det som ska prövas. Det finns särskilda anvisningar för vilka anpassningar som är tillåtna för de olika proven. Används anpassningar som inte är tillåtna i provet ska det föregås av ett rektorsbeslut, då kan skolan inte räkna in resultatet. Resultatet kan ändå vara till stor hjälp för den betygsättande läraren att bedöma sin undervisning och elevens förmåga att redovisa sin kunskap.


För elever med blindhet kan provmaterial beställas i punktskrift eller textview. Mejla till nationellaprov@skolverket.se


Vid betygssättningen utvärderar du allsidigt all information om elevens kunskaper, inklusive resultatet från ett nationellt prov.


På Skolverkets webbplats hittar du mer information.


Anpassa provgenomförandet grundskolan - Skolverket


Publicerat tisdag 13 augusti 2024