Genomförande
av nationella prov kan anpassas för en elev med en varaktig
funktionsnedsättning i grundskolan och på Specialskolan, Sameskolan,
Gymnasieskolan och i Vuxenskolan.
Nationella
prov har ett syfte att ge en likvärdig och rättvis bedömning och betygsättning av elevens kunskaper. Det betyder att kunskaperna mäts likvärdigt för alla elever och enligt särskilda anvisningar. Det innebär att när provet ska
genomföras måste läraren förhålla sig till de anvisningar som finns för varje
skolform, årskurs och ämne. Samtidigt har skolan ett uttalat ansvar
att motverka en funktionsnedsättnings konsekvenser för en elevs
lärande.
Skolverket
anger att skolan kan göra anpassningar av nationella prov för elever med
funktionsnedsättningar. Skolan ska då överväga om provet fortfarande prövar det
som ska prövas. Det finns särskilda anvisningar för vilka anpassningar som
är tillåtna för de olika proven. Används anpassningar som inte är tillåtna i
provet ska det föregås av ett rektorsbeslut, då kan skolan inte räkna in
resultatet. Resultatet kan ändå vara till stor hjälp för den betygsättande
läraren att bedöma sin undervisning och elevens förmåga att redovisa sin kunskap.
För elever med blindhet kan provmaterial beställas i punktskrift eller textview. Mejla till nationellaprov@skolverket.se
Vid
betygssättningen utvärderar du allsidigt all information om elevens kunskaper,
inklusive resultatet från ett nationellt prov.
På Skolverkets webbplats hittar du mer information.
Anpassa provgenomförandet grundskolan - Skolverket