Om du som lärare befarar att eleven inte kommer att nå de kriterier för
bedömning för kunskaper i årskurs 3 ska en kartläggning av skolsituationen och
en pedagogisk bedömning göras.
Pedagogisk utredning
Det är skolan som avgör
vilken grad svårigheterna har (indikation eller befara) och var i arbetsgången man befinner sig. Om man alltså redan tidigare har arbetat med extra anpassningar
men fortfarande befarar att eleven inte kommer att uppfylla de kriterier för
bedömning av kunskaper och betygskriterier som minst ska uppfyllas, ska rektor
besluta om en pedagogisk utredning av en elevs behov av särskilt stöd.
Vad innebär
indikation?
En indikation kan
vara en liten upptäckt som görs i samband med de nationella kartläggningsmaterialen,
något som man inte kände till och som väcker frågor. Exempel på indikation
anges i lärarhandledningen till materialen. Indikationen ska tas upp i en
särskild bedömning.
Särskild bedömning och
samråd
Den särskilda
bedömningen görs i ett samråd med någon med specialpedagogisk kompetens, om inte den som utför bedömningen själv har den kompetensen. I samband med det
planeras om eleven har behov av extra anpassningar.
Vad innebär befara?
Att befara innebär du
som lärare bedömer att eleven inte kommer att uppfylla de kriterier
för bedömning av kunskaper och betygskriterier som minst ska uppfyllas. Till
skillnad från indikation är befara alltså inte bara utifrån resultat av
genomfört kartläggningsmaterial, bedömningsstöd eller nationella prov. Det är
tydligare signaler som man genast ska beakta. Det betyder att undervisande lärare
och personen med specialpedagogisk kompetens ska ha ett samråd för att skyndsamt
ge eleven stöd. Det kan vara extra anpassningar eller att initiera en pedagogisk
utredning för särskilt stöd.
För stöd i arbetet med
extra anpassningar och särskilt stöd rekommenderar vi Skolverkets Allmänna råd, kommentarer till allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Utredning av en elevs behov av särskilt stöd
Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser på Specialpedagogiska skolmyndighetens webbplats
Kommentarer till allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram - Skolverket