Hur kan vi bemöta och stötta elever med utagerande beteende?

Hur kan vi bemöta och stötta elever med utagerande beteende?

Svar:

Det kan finnas många olika orsaker till att en elev visar ett utagerande beteende. Det kan exempelvis handla om att eleven har hamnat i en situation som känns oförutsägbar eller svår och att eleven har svårt att kontrollera sig själv och sina impulser. Ibland kan ett utagerande beteende vara ett sätt för eleven att försöka kommunicera sina behov, eller ett försök att försöka fly undan en jobbig och stressande situation.


Utagerande beteenden kan vara både verbala och fysiska, ofta i kombination. De kan också yttra sig i att eleven försöker skada sig själv. Detta är ofta mycket påfrestande för eleven, men också för elever och personal runtomkring.


En del elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, har svårt att föreställa sig vad som ska hända eller vad som förväntas av dem i olika situationer. Skoldagen kan kännas oförutsägbar och svår att överblicka.


En annorlunda perception kan göra att eleven exempelvis stressas av ljud, ljus och lukter. Det kan också handla om att eleven känner stress och oro i sociala sammanhang.  Därför är det viktigt att kartlägga hur eleven upplever den fysiska, pedagogiska och sociala miljön. Detta för att tillsammans hitta strategier för att minska elevens utagerande beteenden. Strategier kan vara att förstärka och uppmuntra de positiva och konstruktiva beteenden som eleven uppvisar, men också att hjälpa eleven att hitta alternativa sätt att hantera en påfrestande situation. Det arbetet måste dock ske när eleven känner sig trygg och lugn, inte i en stressande och orolig situation.


Arbetet med att minska utagerande beteenden kräver tålamod, kreativitet och lyhördhet. Förändringarna kan ta tid och strategierna behöver ibland utvärderas och omformas flera gånger. Det är viktigt att de vuxna runtomkring samarbetar, tänker tillsammans och stöttar eleven. Skolan och vårdnadshavare kan hitta många viktiga nycklar genom att hjälpas åt. Ibland kan skolan även behöva ta hjälp av eller lotsa vidare till exempelvis barn- och ungdomspsykiatrin eller habilitering.


I Studiepaket NPF kan du läsa mer om hur varför utagerande beteenden kan uppstå och hur du kan bemöta och förebygga dem.

Tips på läsning:

Hejlskov, B. & Sjölund, A. (2018). Hantera utvärdera förändra: Med lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik. Natur & Kultur Akademisk.

Lära. (2021). Kat-Kittet. Ett samtalsverktyg för kognitiv affektiv träning.


 


Publicerat tisdag 27 februari 2024