Barn kan få svårt att hantera olika former av övergångar
under dagen på förskolan. Det kan handla om att skifta mellan två aktiviteter
eller att förflytta sig mellan olika fysiska miljöer. De flesta barn mår bra av
förutsägbarhet, men för vissa barn är det nödvändigt med en tydlig struktur för
att de ska kunna delta i förskolans lärmiljöer. För att alla barn ska kunna
förstå och hantera situationer och aktiviteter i förskolan är det viktigt att
skapa och upprätthålla rutiner. Återkommande moment skapar trygghet och minskar
stress och oro.
Eftersom förskolans dagsrutiner och undervisning innebär
flera övergångar varje dag blir det viktigt att tydliggöra vad som ska hända.
Det kan man göra genom olika former av strukturstöd, som exempelvis ett schema
över dagen med tillhörande visuellt stöd. Visuellt stöd kan också användas i så
kallade transportkort inför en övergång. Det kan då handla om att ett eller
flera barn får en bild på en bok inför transporten mellan måltid och
högläsning. Man kan även förtydliga övergångar genom konkreta föremål, som
exempelvis att få bära en mössa på väg till hallen.
Att ritprata är ett annat sätt att förbereda barn inför
övergångar och förändringar. Då ritar man enkla bilder på det som ska hända
samtidigt som man förklarar för barnet. Det underlättar ofta både för
förståelsen och arbetsminnet. Att använda visuellt stöd är ett viktigt
komplement till verbala instruktioner eftersom det, till skillnad från talet,
finns kvar efter något har sagts.
Mer tips på läsning:
Edfelt, D., Sjölund, A., Jahn, C. & Reuterswärd, M.
(2019). Tydliggörande pedagogik i förskolan. Natur & Kultur.
Heide, E. (2019). Bättre samspel med socialt bildstöd –
Handbok för förskola och skola. Studentlitteratur.