Om oss

SAMS - Samverkan för socialtjänst och skola

Det här är SAMS

SAMS är ett stöd för de inom socialtjänsten och skolan, som i det praktiska arbetet, ska samverka för att placerade barn och unga ska få en kontinuerlig skolgång när placeringen innebär skolbyte. Det övergripande syftet är att säkerställa skolgången.

För placerade barn som byter skola finns, precis som vid andra skolövergångar, en avlämnande och en mottagande skola. SAMS är utformat för ge stöd i samverkan mellan ansvariga professioner inom socialtjänsten och skolan. För att samverkan vid skolbyte ska fungera krävs kännedom om roller och ansvar hos både skola och socialtjänst. 

Stödet SAMS utgår från gällande regelverk inom skola och socialtjänst och tydliggör roller och ansvar i arbetet. Det ger ett konkret stöd i olika steg och innehåller beskrivande texter som bygger på gällande regelverk.

Målgrupp

SAMS vänder sig till dig som är rektor och till socialsekreterare som arbetar inom socialtjänstens myndighetsutövning med att utreda och att placera barn och unga. 

Så här är SAMS uppbyggt 

SAMS består av tre faser. Varje fas är indelad i olika steg. I varje steg beskrivs vad som ska göras och varför, samt vem som är ansvarig.

Inför placering

Denna fas beskriver vad som behöver göras innan barnet eller den unge har blivit placerad i samhällsvård av socialtjänsten. 

Under placering

Den andra fasen beskriver vad som behöver göras när barnet eller den unge är placerad.

Inför avslut av placeringen

Den tredje fasen beskriver vad som behöver göras inför avslut av placeringen.

Läs mer

Ladda ner SAMS – Samverkan för placerade barn och ungas kontinuerliga skolgång

Stödet är framtaget gemensamt av Specialpedagogiska skolmyndigheten, Skolverket och Socialstyrelsen och innehåller konkret stöd för den samverkan som behöver ske.

Publicerat 2024-07-03