
Internationellt och nationellt intresse för våra specialskolor
En japansk delegation med forskare, lärare, chefer och föräldrar, samt en riksdagsledamot och en representant från Sveriges kommuner och regioner (SKR) besökte Åsbackaskolan och Birgittaskolan vid två olika tillfällen i september. Syftet var att lära sig mer om våra arbetssätt och lärmiljöer.
Japansk delegation på studiebesök på Åsbackaskolan
Den 12 september tog Åsbackaskolan emot en delegation från Japan bestående av forskare, lärare, chefer och föräldrar. De representerade en av Japans största och äldsta rättighetsorganisationer för personer med funktionsnedsättning. Syftet var att få en inblick i vår specialpedagogik och våra lärmiljöer.
Delegationen fick bland annat ta del av vår upplevelsebaserade undervisning och olika anpassningar i våra inomhus- och utomhusmiljöer.
– De ville dels inspireras av vårt arbetssätt, dels se hur våra lärmiljöer är utformade för att kunna ta med sig idéer hem, berättar Liselott Bragd, biträdande enhetschef vid Åsbackaskolan.
Dagen avslutades med ett svenskt fika – något som blev både uppskattat och minnesvärt.
Riksdagsledamot och representant från SKR besökte Birgittaskolan och Åsbackaskolan
Ett antal dagar senare stod våra skolor åter i fokus när en riksdagsledamot från utbildningsutskottet och en representant för Sveriges kommuner och regioner (SKR) besökte Birgittaskolan och Åsbackaskolan. De ville fördjupa sin förståelse för våra målgrupper och våra verksamheters uppdrag. Eftersom rektor hade förhinder togs de emot av våra biträdande enhetschefer.
– Under besöket berättade vi om våra två skolverksamheter och målgrupperna. Vi lyfte också styrkor, behov och utmaningar, säger Linda Holmberg Jansson, biträdande enhetschef på Birgittaskolan.
Sammanfattning
Genom att dela våra erfarenheter är vi med och bidrar till ökad kunskap och förståelse för elevernas behov – och till utvecklingen av tillgängliga lärmiljöer, i Sverige såväl som i andra länder.
Om Birgittaskolan
Birgittaskolan tar emot elever som är döva eller har hörselnedsättning från förskoleklass till årskurs 10. Vi tar emot elever från Dalarnas, Södermanlands, Värmlands, Västmanlands, Örebro och Östergötlands län.
Om Åsbackaskolan
Åsbackaskolan tar emot elever som är döva eller har hörselnedsättning i kombination med intellektuell funktionsnedsättning och elever med medfödd dövblindhet, från förskoleklass till årskurs 10. Vi tar emot elever från hela landet.