Om oss

Nyfiken detektiv som jobbar för mänskliga rättigheter

Det är utmanande att vara rådgivare på SPSM, men också kreativt. När Camilla Hallström stöttar skolverksamheter som sökt stöd från SPSM sker det i ett samarbete kollegor emellan. På så sätt ger rådgivarna stöd och energi åt varandra.

Porträttbild på Camilla Hallström, rådgivare på SPSM

Foto: Elliot Elliot

Camilla tillhör ett rådgivningsteam i Stockholm. Två och två möter de förskole- och skolverksamheter som har sökt specialpedagogisk rådgivning för sina utmaningar. 

– Jag ser att rådgivaruppdraget, att jobba med specialpedagogiken, handlar om att både vara nyfiken och detektiv samtidigt. De som söker stöd hos oss kan säga ”vi har provat allt” när de ber oss om råd. Då kittlar det till lite hos mig. Vi ska stötta dem i att se på sin verksamhet med lite klarare ögon.

Det är ett allvarligt jobb, eftersom rådgivare möter en skolverksamhet som uttrycker att det inte fungerar. Tillsammans med verksamheten gäller det att ”zooma ut lite”. Det finns absolut utrymme att vara kreativ. 

– Jag kommer in som myndighetsperson och det gäller att skapa förtroenden. Vi arbetar med orienterande möten där deltagarna får komma till tals, så att de förhoppningsvis kan släppa ner axlarna och bidra. 

Det är ett tillsammansarbete att vara rådgivare. Kollegorna hittar kraften tillsammans. Det går alltid att höra av sig till chefen, som ger tillit och frihet under ansvar. 

– I rådgivarteamet pratar vi mycket om det mellanmänskliga. Hur får vi till det sättet att jobba? Det är mycket arbete vid en skärm. Dessutom har jag kollegor som jag jobbar med för att ta fram fortbildning till det vi kallar webbinarier. De kan sitta i hela landet, just nu jobbar jag mycket med kollegor i Göteborg, Örebro och Malmö. Ibland känns de som mina närmaste kollegor, eftersom vi jobbar tätt ihop kring fortbildningsinsatserna. 

Sökte jobb på SPSM för att få vara med och utveckla

– Det är i mötet med andra människor som jag känner att jag gör en typ av förändring. Det driver mig att känna att jag gör skillnad. I rådgivningen får jag möta skolverksamheter i korta uppdrag, men också i samarbeten som gäller ett år. Det är spännande när det börjar att hända saker, när det sker en synvända. 

Det är verksamheten som gör jobbet. Rådgivarna bidrar med nödvändiga erfarenheter. Många rådgivare har arbetat som rektorer, specialpedagoger eller psykologer. Rådgivarna har en insikt och en ödmjukhet i vad skolverksamheten står inför. 

– Vi behöver ha en juste inställning och lyssna in. Med ett utifrånperspektiv kan vi ställa frågorna och kunna zooma ut, vilket verksamheterna ofta uppskattar. Vi hjälper till att sätta upp regelbundna tider, ser till att verksamheten avsätter tid. Verksamheter hamnar ofta i akutsituationer och i samarbete med oss bidrar vi med att få till det förebyggande arbetet. Vi bidrar med ett lugn och hjälper till att sortera.

Ett varierande uppdrag

Förskolor, skolor och vuxenutbildning kan ta del av webbaserade stödmaterial och studiepaket på webbplatsen spsm.se. Den specialpedagogiska rådgivningen handlar också om fortbildning. Camilla håller i webbinarierna om elevhälsoarbete. 

– Vi möter ofta upp till 250 deltagare digitalt. Ibland kan det sitta flera personer vid varje uppkopplad dator. Ett helt elevhälsoteam kan sitta med och lyssna. Vi lägger mycket tid på att planera genomförandet.

Gruppen som håller i webbinariet har olika roller: en eller ett par huvudtalare och ett par kollegor som sköter det digitala, som grupprum, svarar på frågor och länkar ut lästips i chatten. 

– Det är lite puls när vi kör digitalt. Vi rullar runt på de olika rollerna, så att alla kan sköta alla delar. Det gör oss mindre sårbara och vi får hela tiden utvecklas.

Fördelar och nackdelar med att ses i digital form

Känslan av att kunna känna in gruppen, att få ögonkontakt och ta in alla är svårt att få till digitalt. 

–  Vi uppmuntrar alla att starta igång kameran och att vara delaktiga. Den varma känslan av att möta människor bygger vi tillsammans - det kommer ett tack i chatten, ett hjärta eller en applåd.  Vi lär oss tillsammans om hur vi skapar en bra känsla.   

Det finns en fin respekt i rådgivarteamet, eftersom alla har ett engagemang i uppdraget. 

– När mycket av arbetet är digitalt så kan vi inte bara prata om innehållet. Det gäller att hitta kittet mellan varandra. Det är viktigt att ses på riktigt ibland, så att vi ser vilka vi är. Samtidigt är det imponerade att se hur många fler vi kan möta om vi ses digitalt. Men det går inte att ta bort det fysiska mötet helt.

Ta in barnens röster och skapa ett ”vi”

Det är viktigt att påminna om att lyssna på barnen i arbetet med skolverksamheterna. 

– Om vi får barnet att våga höja sin röst, så har barnet med sig det hela livet. För att få till det behöver vi vuxna runtomkring lyssna, verkligen lyssna, och skapa en tillgänglig lärmiljö i verksamheten där eleverna kan känna sig trygga. Det gäller att skapa ett ”vi”, elevhälsoteamet, rektorn och lärarna ska inte ha ett ”vi och dom”.

Den viktiga balansen

För Camilla är det lika viktigt att ha fokus i jobbet som att ha förmågan att släppa allt när hon är ledig.

– Jag hittar kraft i keramiken. Det ger mig något för kroppen och själen. Det är kreativt, ger snabbt resultat. Flera av mina kollegor sjunger, spelar instrument, är ute och vandrar och vi behöver fylla på. Det gäller att fylla på hjärnan, men också jobba med kroppen och själen.

Började på SPSM ett år innan pandemin

– En kompis tipsade mig att söka jobb på SPSM. Jag har arbetat som specialpedagog och övergripande specialpedagog på både grundskola och gymnasium. Jag har gått många kurser hos SPSM, så jag kände till myndigheten väl. Dessutom har rådgivare stöttat i skolverksamheter där jag jobbade när vi behövde stöd kring elever med nedsatt syn och hörsel. Så jag tänkte ”varför inte”. Och jag ångrar det inte! 

Publicerat 2024-04-19