Bild på Jennifer sittande med hennes vårdnadshavare på varsin sida, i en grönskande omgivning. Mamman håller en studentmössa.

På Ekeskolan har Jennifer fått den lärmiljö hon behöver

Jennifer Wahlbeck, 20, har precis gått ut Ekeskolan, en nationell specialskola för elever med synnedsättning och ytterligare funktionsnedsättning i Örebro. Vi har träffat hennes vårdnadshavare Lars Wahlbeck för en intervju om vad Ekeskolan har betytt för Jennifer.

Jennifer Wahlbeck började på Ekeskolan då hon var 12 år gammal. Tidigare gick hon på en kommunal anpassad grundskola i Nyköping. Skolan försökte att tillgodose och möta hennes behov och förutsättningar, men det gick inte. Hon var sällan delaktig i den övriga verksamheten på skolan. En dag föreslog skolans rektor för Jennifers vårdnadshavare att de skulle göra ett besök på Ekeskolan. Rektorn trodde att skolan skulle passa Jennifer.

– Vi kontaktade Ekeskolan och gjorde ett besök, berättar Lars Wahlbeck. Vi fick ett väldigt gott intryck och det kändes direkt som helt rätt skola för Jennifer.

Inte lätt beslut att låta Jennifer bo på skolans boende

Att låta Jennifer börja på Ekeskolan var ändå ett svårt beslut för Lars och hans fru. Eftersom de bodde en bit från skolan behövde Jennifer bo på skolans boende under skolveckorna och åka hem enbart under helgerna och loven.

– Det var ett väldigt tufft beslut för oss, berättar Lars. Vi såg dock rätt snabbt att hon trivdes bra både på skolan och skolans boende. Vi såg att hon blev nyfiken och glad. Hon lyser alltid upp när det är dags för henne att åka till skolan varje måndag och är alltid glad över att se oss igen varje fredag när hon åker hem. Så efter ett tag kände vi oss trygga i att vi tagit rätt beslut.

Får ett stort stöd med sin kommunikation

Jennifer har en hjärnskada och en synnedsättning. Hennes hjärnskada gör att hon har en begränsad kommunikativ förmåga. Men på Ekeskolan har hon fått ett stort stöd i sin kommunikativa förmåga.

– Jennifers kommunikativa förmåga har sakta men säkert utvecklats på Ekeskolan, berättar Lars. Personalen på Ekeskolan pratar hela tiden med Jennifer om vad de gör och vad de ska göra och visar olika symboler för olika aktiviteter. Hon har hela tiden lärt sig nya sätt att göra sig förstådd. Till exempel har skolan olika symboler för de olika ämnena. När Jennifer till exempel får se symbolen för bad så går hon dit. På boendet brukar hon när hon tycker att det är dags för mat hämta en haklapp.

Har utvecklat ett stort intresse för musik

På Ekeskolan går Jennifer i en klass med tre andra elever. Dagen börjar alltid med en samling. Ibland är hon med men det händer också att hon väljer bort den och går in på sitt rum. Varje elev har ett eget arbetsrum med bland annat dator som de kan göra olika saker på. De flesta aktiviteterna hon gör i skolan och på boendet är ADL träning, det vill säga allmänt daglig livsföring som syftar på de grundläggande aktiviteter som hon behöver behärska för att kunna ha ett självständigt vardagsliv. På boendet lyssnar hon gärna på musik eller gör någon form av aktivitet.

– Hon gillar musik och bad i skolan absolut bäst, berättar Lars. Hennes fantastiska musiklärare på Ekeskolan har utvecklat hennes stora intresse för musik.

Kunnig personal som kunnat möta Jennifer

Lars och hans fru har haft en god dialog med skolan och boendet under alla år och upplever att både skolan och boendet verkligen sätter elevernas behov i centrum och möter dem där de är.

– Ekeskolan är en fantastisk skola, avslutar Lars. Vår dotter har fått den pedagogik och det stöd hon behöver. All personal både på skolan och boendet är otroligt kunniga och kan möta och kommunicera med Jennifer på ett bra sätt. Hon har fått många fina år på Ekeskolan, både på skolan och skolans boende.

 

Publicerat måndag 12 juni 2023