Forskning
Alla elever har rätt till en likvärdig utbildning av god kvalitet. Vi vill öka kunskapen om specialpedagogiska frågor, skapa en framtidsorienterad pedagogik och ge stöd som bygger på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Då är det nödvändigt att vårt arbete bygger på forskning och utvecklingsarbeten.
Vad är vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet?
Vetenskaplig grund handlar om att utgå från resultat från vetenskapliga studier som forskare har bedrivit. Resultaten behöver sedan tolkas för att kunna användas på ett fungerande sätt i det egna sammanhanget. Kunskap från relevanta forskningsresultat ska ligga till grund för arbetet, både när det gäller innehållet i utbildningen och formen för utbildningen.
Beprövad erfarenhet kan förstås som professionell, gemensam kunskap som är utvecklad, prövad och dokumenterad över tid och av flera. Den växer fram ur praktiska erfarenheter som diskuteras, delas, prövas, dokumenteras och kritiskt granskas.
Själva arbetssättet att jobba utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet innebär att kritiskt granska, diskutera, använda och utvärdera både forskningsresultat och gemensamma erfarenheter. Då kan den vetenskapliga grunden och den beprövade erfarenheten användas för att skapa underlag för fortsatt kunskapsutveckling och implementering av nya arbetssätt i utbildningssystemets olika praktiker.
I våra forskningsutblickar presenterar vi nyheter och aktualiteter kring forskning inom specialpedagogik.
I våra skrifter och lägesrapporter presenterar vi kunskap i en populärvetenskaplig ton, med tydlig förankring i vetenskap och beprövad erfarenhet.
Aktuella avhandlingar inom specialpedagogik från svenska lärosäten.
Om hur vi sammanställer och sprider relevanta forskningsresultat med fokus på specialpedagogik.
Forskning från andra skolmyndigheter
- Skolverket
Bevakar pedagogisk forskning inom flera områden. - Skolforskningsinstitutet
Genomför systematiska sammanställningar av forskningsresultat för verksamma inom skolväsendet. - Skolinspektionen
Publicerar (tillsammans med barn- och elevombudsmannen) rapporter och publikationer, baserade på forskningsresultat.
Forskning om specialpedagogik på svenska lärosäten
- Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik: IPS
- Högskolan i Kristianstad, Specialpedagogik
- Jönköpings universitet, CHILD: Children, Health, Intervention, Learning och Development
- Karlstad universitet, Specialpedagogisk forskning
- Linköpings universitet, Specialpedagogik
- Malmö universitet, Pedagogik och specialpedagogik
- Stockholms universitet, Specialpedagogiska institutionen
- Umeå universitet, Specialpedagogik
- Uppsala universitet, Pedagogik med inriktning mot Specialpedagogik: PS-gruppen
- Örebro universitet, Specialpedagogik, utbildning och lärande