Moment 5 - Samverkan
I det här momentet får du lära dig om hur skolan kan utveckla samverkansformer. Den kan ske i samband med elevens användning av alternativ och kompletterande kommunikation, AKK och digitala verktyg.
- Mål
- Tidsåtgång
- Rättigheter
- Samverkan och ansvar
- Samverkanspartners uppdrag och ansvar
- Specialpedagogiska skolmyndighetens ansvar
- Skolhuvudmannens ansvar
- Skolhuvudmannens ansvar runt elevens kommunikation och kunskapsutveckling
- Fiktiva exempel
- Checklista vid samverkansmöten
- Reflektionsfrågor
- Uppgift
- Vill du veta mer?
Mål
Målet med momentet är att ge kunskap om:
- hur samverkan runt AKK och digitala verktyg kan ge ökade möjligheter för elevens kommunikation och kunskapsutveckling.
- samverkanspartnernas olika uppdrag och ansvarsuppgifter, med ett gemensamt fokus på elevens utveckling och lärande.
Tidsåtgång
Tidsåtgång cirka 1 timme.
Rättigheter
I alla insatser som rör barn med funktionsnedsättning ska hänsyn tas till barnets bästa. Barnet ska få stöd anpassat till sin funktionsnedsättning och ålder så att barnet själv kan uttrycka sin åsikt om de sammanhang som berör dem.
Alla barn har rätt till bästa möjliga hälsa, lek, vila och fritid. De har rätt att vara delaktiga i både skola, fritidsliv och samhälle.
Elever i anpassad grund- och gymnasieskola har rätt till elevhälsa. Det ska finnas tillgång till medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser för att stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål.
Eleverna har rätt till de anpassningar och det stöd som behövs för att underlätta utbildningen. De elever som behöver studiehandledning eller modersmålsundervisning har rätt till detta.
Du som arbetar med elever med funktionsnedsättning behöver få utbildning i tillgänglighet och i de lagar och konventioner som gäller, så att du kan ge det stöd som eleverna har rätt till. Utbildningen ska utformas så att alla elever kan delta i en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero.
- Skollagen på riksdagens webbplats. Läs kapitel 4 §4, §9, §10 och §13 samt kapitel 5 §3.
- Barnkonventionen – konventionstexten på Barnombudsmannens webbplats. Läs barnkonventionens artiklar nummer 2, 3, 12, 13 och 17.
- Konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, på regeringens webbplats. Läs funktionsrättskonventionens artiklar nummer 3, 4, 7 och 24.
Exempel: Elever med olika typer av funktionsnedsättningar har rätt till stöd och att kunna vara delaktiga i skolan och samhället. Det förutsätter att de aktörer som är inblandade runt eleven samverkar. Skolan, habilitering och vårdnadshavare behöver samverka exempelvis runt hur ett personligt hjälpmedel kan användas på bästa sätt. Som lärare behöver du få ta del av habiliteringens rekommendationer för hur elevens personliga hjälpmedel kan användas i undervisningen. Om du saknar sådan kunskap, be om stöd så att du får den utbildning du behöver.
Samverkan och ansvar
Gå till sidan Samverkan och elevens delaktighet för att läsa om samverkan och vilket ansvar kommun, region och stat har när det gäller elever med intellektuella funktionsnedsättningar.
Samverkanspartners uppdrag och ansvar
De som samverkar runt en elev med intellektuell funktionsnedsättning har olika ansvarsuppgifter. I vissa regioner finns det dokumenterat vad regionen, kommunen och staten ansvarar för. Du får här ta del av ett exempel från Region Örebro som kallas Hjälpredan. Läs gärna under rubriken intellektuell funktionsnedsättning.
Specialpedagogiska skolmyndighetens ansvar
Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, ska bland annat arbeta för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning får tillgång till en likvärdig utbildning. Myndigheten ska bidra till goda förutsättningar för barnens utveckling och lärande. SPSM ska även bidra till förbättrade kunskapsresultat för eleverna och de vuxenstuderande.
Myndigheten ska också erbjuda specialpedagogiska utredningar inom de resurscenter som finns. Dessa är utifrån barn och ungdomar med dövblindhet, synnedsättning, hörselnedsättning eller döva som även har en intellektuell funktionsnedsättning samt vid grav språkstörning.
Du kan läsa mer om Specialpedagogiska skolmyndigheten och vad myndigheten kan stödja dig i på spsm.se.
Skolhuvudmannens ansvar
Skolan har ett särskilt ansvar för elever med en funktionsnedsättning. Det betyder bland annat ett ansvar för att skapa en tillgänglig lärmiljö där alla elever kan vara delaktiga. Läs om Skolhuvudmannens ansvar när det gäller digitala verktyg och hjälpmedel i undervisningen.
Skolhuvudmannens ansvar runt elevens kommunikation och kunskapsutveckling
Sidan Skolhuvudmannens ansvar runt elevens kommunikation och kunskapsutveckling ger en översikt av skolhuvudmannens särskilda ansvar gällande kommunikation och kunskapsutveckling. På sidan finns en beskrivande bild och en checklista med reflektionsfrågor.
Fiktiva exempel
Situationen runt en elevs kommunikation och kunskapsutveckling kan variera beroende på vilken kommun eller region eleven bor i. Ta del av dessa fiktiva exempel som visar hur det kan se ut i praktiken.
Checklista vid samverkansmöten
Denna checklista vid samverkansmöten kan användas som stöd i planeringsarbetet när skolan ska bjuda in, förbereda och leda ett samverkansmöte. Checklistan finns även som PDF.
Reflektionsfrågor
- Vad innebär samverkan för dig och vad kännetecknar en fungerande samverkan?
- Vilka rutiner finns på er skola för samverkan mellan olika samverkanspartners? Vad kan ni behöva utveckla?
- Vilka pedagogiska konsekvenserna blir det för eleven utifrån samverkansarbetet?
Uppgift
Om det inte finns några samverkansträffar runt din elev vill vi uppmuntra dig att kontakta din rektor. Samtala tillsammans utifrån frågorna i Checklista för skolhuvudmannens ansvar runt kommunikation och kunskapsutveckling. Det kan vara vägledande för om rektor behöver bjuda in till en samverkansträff.
Vill du veta mer?
På Specialpedagogiska skolmyndighetens och Skolverkets webbplats hittar du stöd i arbetet:
- Studiepaket ämnesområden, Moment 3 Samverkan för lärande
- SPSM, podden Lika värde. Avsnitt 81: Samverkan i ämnesområden i anpassad grund- och gymnasieskola. För att elever i anpassad grund- och gymnasieskola ska få en så bra skolgång som möjligt behöver alla runt eleven samverka och skapa samsyn för elevens bästa.
- SPSM, podden Lika värde. Avsnitt 58: Samverkan kring elever med intellektuell funktionsnedsättning. Vad innebär en lyckad samverkan kring elever med intellektuell funktionsnedsättning och hur skapar man det?
- Skolverket, Koll på samverkan med hem och vårdnadshavare. Ett självskattningsverktyg som kan hjälpa till att identifiera styrkor och utvecklingsbehov inom föräldrasamverkan på skolan.
- Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.