Vi sammanställer och kommunicerar relevanta forskningsresultat, med fokus på specialpedagogik.
Vi sammanställer och kommunicerar forskningsresultat för att
Det ska i sin tur skapa förutsättningar till en bättre utbildning för barn, elever och vuxna med funktionsnedsättning.
Forskningsresultaten som vi sammanställer och kommunicerar ska vara till nytta för dig som arbetar inom pedagogisk verksamhet, särskilt i ditt specialpedagogiska arbete.
Vi kommunicerar forskningsresultaten på olika sätt. Vi skapar till exempel forum för diskussioner, som i våra webbinarier, men också i forum som arrangeras av andra. Vi lyfter forskning i vår podd och tidskrift Lika värde, vi tipsar medier och strävar efter att nå så många som möjligt med intressen inom specialpedagogik.
När vi sammanställer och kommunicerar forskning är syftet att visa olika typer av forskning och forskningsresultat. Vi lyfter forskningsresultat som är aktuella inom det specialpedagogiska området. Respektive forskare svarar i sin tur för innehållet.
Skolmyndigheterna Skolverket, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Skolforskningsinstitutet och Skolinspektionen samarbetar för att sammanställa och kommunicera resultat av forskning och hur den kan användas.
Skolmyndigheterna verkar för att svensk skola ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. För skolhuvudmäns, rektorers, lärares och annan personal inom förskola och skolas skull, är det viktigt att myndigheterna har en ömsesidig kunskap om respektive uppdrag på området och att vi kompletterar varandra på ett tydligt sätt.
Genom ökad samordning ska myndigheternas budskap bli mer enhetligt och sammanhållet, och det ska i sin tur leda till att det blir enklare att arbeta utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i skolverksamheten.
Samverkan är ett ständigt utvecklingsområde och Specialpedagogiska skolmyndigheten samverkar gärna med myndigheter på flera sätt. Till exempel genom att ta fram systematiska forskningsöversikter tillsammans med andra skolmyndigheter och myndigheter inom andra departement.
European Agency for Special Needs and Inclusive Education är ett nätverk som består av 31 europeiska länder. Nätverket arbetar för att utveckla samarbetet inom utbildningsområdet och för att förbättra kvaliteten inom specialpedagogiken i Europa.
Specialpedagogiska skolmyndigheten representerar Sverige. Nätverket leder dels till att vi tar del av kunskapssammanställningar utifrån forskning och styrning ur ett Europaperspektiv, dels till att vi delar med oss av våra kunskaper och erfarenheter från Sverige.
European Agency for Special Needs and Inclusive Education