Här hittar du förslag på litteratur för fördjupning inom området alternativ och kompletterande kommunikation, AKK.
Aspeflo, U. & Almsenius, E. (2019). I relation till lärande. Aspeflo Klarnas AB.
Blackstone, S & Hunt Berg, M. (2003) Sociala nätverk, Kartläggning av kommunikationen mellan individer med komplexa kommunikativa behov och deras kommunikationspartners. Svensk översättning (2007) Specialpedagogiska institutet. Specialpedagogiska skolmyndigheten best.nr 59 & 60
Bottegaard Neass, K-A & Vea Karlsen, A. (red.) (2015) God Kommunikasjon med ASK-brukere. Fagbokforlaget.
Eberhart, B., Forsberg, J., Fäldt, A., Nilsson, L. & Nolemo, M. (2011). Tidiga kommunikations- och språkinsatser till förskolebarn inom barnhabilitering. Föreningen Sveriges Habiliteringschefer. Uppdatering 2017. Habilitering i Sverige
Backman, E., Eberhart, B., Gustafsson C., Häggström Qvist, C., Lindberger, L., Nolemo, M., Nylander, E-M & Ragnar, C. (2015) Metoder för att stimulera språk och kommunikation hos barn, ungdomar och vuxna inom habiliteringen. Föreningen Sveriges Habiliteringschefer. Habilitering i Sverige
Heide, E. (2019). Bättre samspel med socialt bildstöd. Studentlitteratur.
Heister Trygg, B. & Andersson, I. (2009). Alternativ och Kompletterande Kommunikation i teori och praktik. Södra regionens kommunikationscentrum -SÖK. Sökcentrum
Heister Trygg, B. (2012). AKK i skolan - en pedagogisk utmaning. Om AKK i förskola och skola. Södra regionens kommunikationscentrum -SÖK:
Heister Trygg, B. (2010). TAKK – Tecken som AKK. Boken utkom första gången 2004 och finns nu i reviderad upplaga. Södra regionens kommunikationscentrum -SÖK
Heister Trygg, B. (2009). Bygga och använda språk – Bliss i AKK. Till boken kan köpas en DVD-film med samma namn. Södra regionens kommunikationscentrum -SÖK
Heister Trygg, B. (2008). Tidig AKK - stöd för stora och små. I boken ingår studiematerial för grupper eller enskilda. Södra regionens kommunikationscentrum -SÖK
Heister Trygg, B. (2005). GAKK - Grafisk AKK. Om saker, bilder och symboler som Alternativ och Kompletterande Kommunikation. Södra regionens kommunikationscentrum - SÖK
Kraft Helgesson, M. (2014) Möjligheter med tecken för ungdomar och vuxna. Stockholm: Hatten Förlag
Rydeman, B. (2015) Du, jag och något att tala om - Om kommunikation och kommunikationshjälpmedel för och med barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning. Nationellt kompetenscentrum anhöriga, Kunskapsöversikt 2015:4. Kunskapsoversikter, nka.se
Sigurd Pilesjö, M. (2004) Hur kommer vi igång med kommunikationskartan? Specialpedagogiska skolmyndigheten beställningsnummer 3660. Reviderad 2016.
Sigurd Pilesjö, M., Einarsdottir, G. & Lindbladh, L. (2004). Att utveckla AKK och självbestämmande hos elever med flerfunktionshinder. Malmö: Team Munkhättan.
Wilder, J. (2014). Kommunikation hos och med barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättningar: En systematisk kunskapsöversikt. Nationellt kompetenscentrum anhöriga, Kunskapsöversikt 2014:1. Kunskapsoversikter, nka.se
Von Tetzchner, Stephen & Martinsen, Harlad (2002). Alternative og supplerende kommunikasjon: En infØring i tegnspråksopplaering og brug av kommunikasjonshjelpmidler for mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.
Thunberg, G., Carlstrand, A., Claesson, B., & Rensfeldt Flink, A. (2011). KomIgång – en föräldrakurs om kommunikation och kommunikationsstöd. Kursbok. Habilitering och Hälsa
Thunberg, G., Simonsson M., Andersson J., Almsenius E., Andersson S., (2023) Bilder för barn och bilder av barn. Studentlitteratur AB