Här presenterar vi nyheter och aktualiteter inom det specialpedagogiska området. Vi bevakar främst svensk forskning, som är publicerad i expertgranskade vetenskapliga tidskrifter, så kallad peer review.
Studien handlar om hur förskolan säger sig använda TAKK, tecken som alternativ kompletterande kommunikation, i undervisning. Den v...
05 juni 2024 · Nyheter
Forskarna Helena Tegler och Maja Sigurd Pilesjö har jämfört hur två olika typer av samtalsapparater påverkade en icke-talande elev...
20 maj 2024 · Nyheter
SPSM har undersökt möjligheterna till utveckling och lärande för elever med synnedsättning. Det här handlar rapporten om Rapporten...
24 april 2024 · Nyheter
Vad är viktigt för att få unga med autism att delta i fysiska aktiviteter? Det är frågor Susann Anrell undersöker i sin avhandling...
10 april 2024 · Nyheter
När vi bemöter och bedömer elever behöver vi tänka ett extra varv kring vilken betydelse elevernas genus och kön kan ha, när vi fö...
31 januari 2024 · Nyheter
I denna studie visar forskarna på hur pedagogisk kunskap behöver förenas med kunskap om barns muntliga och skriftliga utveckling f...
18 januari 2024 · Nyheter
I studien "Aktiva medborgare? Förberedelser för inträdet i vuxenlivet – stöd i beslutsfattande i gymnasiesärskolan för elever med ...
12 januari 2024 · Nyheter
Elever kan placeras i särskild undervisningsgrupp av vitt skilda skäl. Men elever med olika behov fungerar inte alltid så bra till...
04 januari 2024 · Nyheter
Publicerat 2023-11-24