VETO = Jag förbjuder

I säkerhetsrådet har fem länder veto-rätt. Vad betyder det? I det här lektionstipset får ni tips på hur ni på ett konkret sätt kan arbeta med vad veto innebär. 

en äldre man och fyra ungdomar sitter runt ett bord. En ungdom håller upp en lapp med veto.

Illustration: Henry Svahn

Förberedelser

  • Skriv ut bifogat veto-kort.
  • Ta fram konkret material som eleverna kan använda för att rösta, till exempel legobitar.
  • Ta fram samtalsbilderna på FN-flaggan och säkerhetsrådet från Lektionstipset ”FN-lär dig mer”.
  • Välj ut ett antal böcker.

Nedladdningsbart material: Vetokort (PDF-dokument, 46 kB)

Gör så här

  • Samla eleverna vid bordet. Ta fram samtalsbilden på FN-flaggan och säkerhetsrådet. Prata om vad säkerhetsrådet gör och att några länder i säkerhetsrådet har veto-rätt när beslut ska fattas. Berätta att vetorätt betyder” jag förbjuder”.
  • Berätta att ni nu ska prova hur veto-rätt fungerar. 
  • Varje elev och vuxen får varsin legobit som de ska använda för att rösta. Den vuxna som leder aktiviteten har också ett veto-kort. Det är bra om den som har veto-kortet röstar sist så att den inte lägger sin röst på det som flest vill. (lättast att visa på veto-rätt då.)
  • Lägg fram böckerna och berätta att eleverna nu ska rösta om vilken bok de vill lyssna på.
  • Eleverna röstar genom att lägga sin legokloss på den bok de vill lyssna på. Den vuxne som har veto-kortet lägger sin legobit på en bok som ingen röstat på. 
  • När alla röstat så ser ni vilken bok som har fått flest röster. I vanliga fall skulle det vara den bok ni läser. Men då lägger den vuxna in sin veto-rätt Det betyder att den vuxna förbjuder att ni lyssnar på den boken, fast det var den som flest röstade på.
  • Nu får ni börja om valet med nya böcker och när ni röstat den här gången lägger den vuxna inte in sin vetorätt och ni kan lyssna på den bok som valdes av flest. 
  • Avsluta med att prata om hur det kändes när den vuxne använde sin vetorätt. Är det rättvist med vetorätt?

Tips! Testa att använda vetorätt i flera olika sammanhang när det ska röstas. När ni testat några gånger så är det elevernas tur att testa att ha vetorätten!

Ämnesområde

Vardagsaktivitet

Centralt innehåll

Leva tillsammans

  • Demokratiska värden och beslutsprocesser samt hur människor kan påverka demokratiska beslut. 

Ett lektionsförslag från Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Publicerat 2023-10-17