Elev räcker upp handen i klassrummet.

Gymnasie­skola och vuxen­utbildning

På gymnasiet och inom vuxenutbildningen utmanas elevernas förmågor vad gäller språk, samarbete, planering och organisation på en hög nivå. Eleverna förväntas redan ha ett utvecklat ordförråd för att kunna tolka information, förstå uppgifter och för att producera material.

Elever som har svårt med arbetsminne, språklig förmåga och struktur behöver få stöd i detta. Det här studiepaketet handlar om vad lärare kan göra för att stödja elevernas lärande, samspel och kunskapsutveckling.

Förslag på tillvägagångssätt

1. Planera genomförande och roller

Upplägget är:
1. Var och en tar del av studiematerial i form av film och text, cirka 30 minuter per moment.
2. Mellan vissa moment ska deltagarna genomföra en uppgift.
3. Sex gemensamma träffar i arbetslaget eller gruppen, cirka en timme per träff.

Skolan kan ansöka om att få stöd av Specialpedagogiska skolmyndighetens rådgivare i planeringen av arbetet med studiepaketet:

Kursledare och samtalsledare

Utse en person till kursledare, som i god tid förankrar med rektor hur och när ni ska genomföra arbetet med studiepaketet. Kursledarens uppgift är att planera så att schemat fungerar utifrån verksamheten samt informera alla i arbetslaget eller gruppen om datum och tid för träffarna. Om arbetslagen består av färre än fem personer är rekommendationen att två arbetslag genomför träffarna gemensamt. Det skapar mer dynamik och lärande i gruppsamtalen.

Kursledaren ska gå igenom de texter, filmer och diskussionsuppgifter som hör till en träff i förväg. Med tanke på att momenten innehåller längre texter att läsa kan det vara bra att skriva ut dem till deltagarna.

Förutom en kursledare är det bra att utse en samtalsledare per träff. Samtalsledaren har till uppgift att fördela mötestiden så att ni hinner med samtalsfrågorna, samt se till att alla får talutrymme.

2. Planera schema

Alla deltagare ska ha tagit del av de filmer och texter som presenteras under rubrikerna Se och Läs innan träffarna. Det tar cirka 30 minuter per moment, för momenten 1−5. Moment 6 innehåller enbart en kortare text.

Planera in sex träffar, räkna med att det tar en timme per gång. Använd den tiden till kollegialt lärande där ni diskuterar och utvecklar er egen verksamhet utifrån det som ni har tagit del av. Om ni vill se filmerna tillsammans behöver ni planera in mer tid för träffarna. 

Schema:

  1. Ta del av innehållet i moment 1.
  2. Träff 1.
  3. Ta del av innehållet i moment 2.
  4. Träff 2.
  5. Ta del av innehållet i moment 3.
  6. Träff 3.
  7. Genomför en uppgift om att bearbeta en instruktion. Ta del av innehållet i moment 4.
  8. Träff 4.
  9. Genomför en uppgift om analysmallar och skrivmallar. Ta del av innehållet i moment 5.
  10. Träff 5.
  11. Gör en personlig reflektion om vad du har lärt dig och uppmärksammat under arbetet med studiepaketet. Ta del av innehållet i moment 6.
  12. Träff 6, inklusive gemensam återblick och framåtblick.

 Gå vidare till Moment 1

Publicerat fredag 22 december 2023