
Forskningsutblick: Vad små barn tycker om och värdesätter under tidiga skolår
I en ny studie från Stockholms universitet har forskare undersökt vad barn i förskola, förskoleklass, fritidshem och årskurs ett tycker om och värdesätter, och därmed också behöver för att kunna må bra och utvecklas under tidiga skolår. Studien innefattar barn med olika behov och förutsättningar: i studien deltar exempelvis flera barn i behov av extra hjälp och stöd, och barn med funktionsnedsättning.
Det här handlar forskningen om
Att förstå, beskriva och analysera barns perspektiv kan bidra till viktig kunskap för att kunna utveckla de tidiga skolåren och bli ännu bättre och svara upp mot alla barns behov. Studien är den första i sitt slag i Sverige och beskriver nio teman som speglar barns behov. I studien har forskarna bland annat frågat och titta närmare på vilka aktiviteter som barn anser vara betydelsefulla för deras trivsel, lärande och utveckling i förskola, förskoleklass, fritidshem och årskurs 1.
Så gjorde forskarna
I studien deltog 56 barn, lika många flickor som pojkar, från förskola till förskoleklass, fritidshem och årskurs ett. Barnen var fem, sex eller sju år gamla, när de följdes under tre års tid, 2012-2015. Barnen fick måla och rita för att berätta om sådant som de tyckte om och tyckte var viktigt. Innehåll i teckningar och intervjuer analyserades genom tematisk analys.
Det här kom forskarna fram till
Studien visar att barnen tycker om att leka fritt med kamrater på raster, att klättra i träd på gården, att pyssla på fritidshem och att träna på att läsa, skriva och räkna i skolan. De berättade också om sin hemlängtan, om att det förekom bråk, hot och slagsmål under tidiga skolår, och att samlingar inte alltid var stimulerande och spännande.
För att kunna trivas menade barnen, också de barn som var i behov av extra stöd, att det var viktigt att känna tillhörighet bland kamrater, att ha möjlighet till kreativ lek och kreativt tänkande samt att få uppleva fart, spänning och grovmotoriska utmaningar. Det var också viktigt för dem att kunna dra sig tillbaka för vila och återhämtning, att få nya kunskaper och öka sin förståelse för omvärlden samt att känna trygghet. Några andra viktiga faktorer för deras trivsel var att känna sig fria och självständiga, att förebygga och kunna handskas med hemlängtan och att få vara ute i naturen.
Så kan du förstå och använda forskningen
Studien ingår i en större studie om barns utbildningsvägar från förskola till skola, och är den första i sitt slag i Sverige. Den involverar barn med olika förutsättningar och behov, använder sig av både teckningar och intervjuer och har en longitudinell design som innefattar olika skolformer. Förhoppningen är att studiens beskrivningar och analyser ska bidra till att kunskapen om tidiga skolår, inkludering och barns behov och värden i tidiga skolår fördjupas i Sverige. Genom att lyssna på vad barn har att säga och genom att respektera deras mening kan tidiga skolår utvecklas, bli ännu bättre och svara upp mot alla barns behov. Studien har därför relevans för både ledning och personal i tidiga skolår.
Det här tycker små barn är viktigt
Vad tycker barn om att göra
när de går i för-skolan?
Vad är viktigt för dem
när de går i förskole-klass eller i ettan?
Och vad tycker de om fritids?
Det har forskare tagit reda på.
I en ny studie från Mälar-dalens hög-skola
har de undersökt vad små barn behöver.
När mår de bra?
När utvecklas de?
Alla barn har inte samma förutsättningar.
I studien är därför barn med olika behov med.
En del behövde extra stöd.
En del hade en funktions-nedsättning.
Barnen fick själva berätta
56 barn var med i studien.
Det var lika många flickor som pojkar.
De var fem, sex eller sju år gamla.
Forskarna följde dem under tre år,
från förskolan till ettan.
Det var mellan åren 2012 och 2015.
Forskarna intervjuade barnen.
De fick också rita och måla.
De berättade om sådant de tyckte om
och tyckte var viktigt.
Forskarna analyserade sedan
intervjuerna och teckningarna.
Forskarna vill lära sig mer om
vad barn behöver i skolan
Om vi får reda på vad barn behöver
kan vi göra skolan ännu bättre.
Därför intervjuade forskarna barnen.
Vi behöver förstå dem bättre.
Forskarna behöver analysera och beskriva
vad barn berättar.
Det är första gången någon gör
en sådan studie i Sverige.
Forskarna frågade bland annat
vilka aktiviteter barn tycker är viktiga.
Vad får dem att trivas?
När lär de sig bäst?
Det här tycker barnen i studien om
Barnen tycker om att leka fritt
med sina kamrater på rasterna.
De tycker om att klättra i träd på gården.
På fritids gillar de att pyssla.
I skolan tycker barnen om att träna på
att läsa, skriva och räkna.
De vill också lära sig nya saker.
De vill förstå omvärlden bättre.
För att trivas är det också viktigt
att få leka kreativt.
Det är viktigt att få tänka kreativt.
Utmaningar är viktigt.
Det ska vara spännande
och man ska få röra på sig.
De är gärna ute i naturen.
Barnen i studien vill uppleva fart.
Men det är också viktigt för dem
att kunna få vara i fred ibland.
Att kunna få vila.
Barnen vill känna sig trygga
Barnen berättade
att de kan längta hem.
De sa att det ibland blir
bråk, hot och slags-mål i skolan.
Och de tyckte inte så mycket om samlingar.
Samlingar är inte alltid så spännande,
sa de.
För att trivas är det viktigt
att få vara med och leka.
Man behöver känna att man hör till gruppen.
Det menade också de barn
som behövde extra stöd.
Och de vill känna sig trygga.
De vill känna sig fria och själv-ständiga.
De vill inte ha hem-längtan.
De som längtar hem vill lära sig hur man gör
för att inte få hemlängtan.
Studien är viktig för dig som
jobbar med barn i den här åldern
Arbetar du med barn i förskolan,
i förskoleklass, i ettan eller på fritids?
Då kan studien bli viktig för dig.
Vi hoppas att den ska lära oss mer om
vad barn behöver under sina första skol-år.
Då blir det lättare för oss
att göra skolan ännu bättre för dem.
Studien är en del i en större studie
om förskolan och skolan.
Barn i alla skol-former är med i den.
Det är viktigt att vi lyssnar på alla barn.
Vi vuxna måste respektera deras åsikter.
Då blir det lättare att utveckla skolan
för de yngsta barnen och eleverna.
Mer om artikeln
Titel: Values and Needs of Children With and Without Special Educational Needs in Early School Years: A Study of Young Children's Views on What Matters to Them
Tidskrift: Scandinavian Journal of Educational Research (2019), 63: 6
Författare: Johanna Lundqvist, universitetslektor i specialpedagogik - Mälardalens högskola, tidigare doktorand vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet, Mara Westling Allodi – Stockholms universitet, Eva Siljehag – Stockholms universitet. För mer information kontakta Johanna Lundqvist: johanna.lundqvist@mdh.se