Teckebilder

Rörelsematte

Ett lektionstips från Specialpedagogiska skolmyndigheten

Rörelse och matematik på en och samma gång.

Förberedelser

  • Dra ut bifogade PDF med rörelser och siffror
  • Klipp ut och laminera dem. 
  • Ta fram 1 eller 2 tärningar beroende på vilken antalsuppfattning du vill träna.
  • Ta fram konkret material för att synliggöra antalet till exempel klossar, knappar och så vidare.

Nedladdningsbart material:

Gör så här

  • Samla eleverna runt ett bord. 
  • Ta fram sifferkorten och prata tillsammans med eleverna om dem. Vilka siffror känner de igen?
  • Lägg ut sifferkorten på bordet i storleksordning.
  • En och en av eleverna får sedan hjälpa till att lägga rätt antal klossar vid varje siffra.
  • När talraden är komplett, ta fram korten med rörelsebilderna.
  • Gå igenom rörelsekorten på samma sätt som sifferkorten. Vilka rörelser känner de igen? Eleverna testar att göra rörelserna tillsammans med pedagogen så att de blir trygga med dem.
  • Nu är det dags att börja ”spela”.
  • Lägg alla rörelsekort i en fin påse. Eleven stoppar ner handen i påsen och drar ett rörelsekort. 
  • Eleven får berätta vilken rörelse det blev.
  • Sedan slår samma elev tärningen för att se hur många gånger klassen ska göra rörelsen.
  • Eleven lägger sedan tärningen vid rätt siffra i talraden. Får eleven en trea så lägger eleven tärningen vid siffran tre. Pedagogen finns med som stöd.
  • Gör sedan rörelsen tillsammans med klassen lika många gånger som tärningen visade. Om man får rörelsen ligga och siffran tre, då sätter man sig till exempel på golvet. Sedan lägger man sig ner och säger tillsammans ett. Sätter sig upp igen. Lägger sig ner och säger två. Så fortsätter man tills man gjort lika många gånger som tärningen visade. 
  • Sedan är det nästa elevs tur att dra ett rörelsekort och slå tärningen. 

Ämnesområde

Verklighetsuppfattning: Kvantitet

Motorik: Rörelse

Centralt innehåll

  • heltal. Hur de kan benämnas, storleksordnas och jämföras,
  • grundläggande motoriska rörelser.
Publicerat torsdag 21 mars 2024