
Planera fredagskul
Ett lektionstips från Specialpedagogiska skolmyndigheten
Avsluta veckan med fredagskul, samtidigt som eleverna tränar på att planera, genomföra och utvärdera en vald aktivitet.
Förberedelser
- Dra ut förslaget på vad man kan göra eller skapa ett eget förslag i pictogram online.
- Dra ut planeringsunderlaget.
Nedladdningsbart material:
Gör så här
- Sitt tillsammans med eleven och samtala om vad hen skulle vilja göra tillsammans med sina klasskompisar. Till stöd kan ni använda förslagsbilderna.
- när eleven kommit på vad hen vill göra, fundera tillsammans med eleven om
-aktiviteten ska vara ute eller inne
-hur länge aktiviteten ska hålla på
-om det är något vi måste förbereda.
- när det är dags att genomföra aktiviteten, så får eleven berätta vad de ska göra för sina klasskompisar.
- dokumentera hela processen tillsammans med eleven genom att eleven självständigt eller med stöd får skriva i planeringsunderlaget.
- dokumentera även processen med foton för att underlätta för eleven att kunna återberätta vad de gjort vid utvärderingen.
- efter avslutad aktivitet, utvärdera tillsammans med eleven hur de tyckte det gick. Använd bilderna som stöd för återberättandet.
Ämnesområde
Verklighetsuppfattning: Tid
Centralt innehåll
- Planering av händelser i tidsföljd och tidsåtgång för aktiviteter.
- Tidsuppfattning till exempel länge, före och strax.
Publicerat onsdag 15 februari 2023