Lump önskar sig ett äventyr

Detta lektionsförslag bygger på en bok som är utgiven av EU-projektet Grip on Life, som leds av Skogsstyrelsen. I lektionsförslaget finns länkar till gratis e-bok och pdf samt till en medryckande musikvideo som hör ihop med boken.

Bilden visar framsidan på en bok. På bilden finns en grå sten med ögon och har mossa på toppen.  Stenen är i vattnet och man ser bara halva stenen ovanför vattenytan. På bilden finns även rubriken "Lump - önskar sig ett äventyr" av Oskar Jonsson.

”Låt barnen följa med på äventyr! Lump är stenen mitt i bäcken som drömmer om att ge sig ut i den stora världen. Men kanske finns äventyret på närmare håll än Lump anar?”

Skogsstyrelsen beskriver boken på följande sätt:

”I boken Lump önskar sig ett äventyr får barnen på ett lekfullt sätt uppleva livet i och omkring bäcken. Här bor bland annat flodpärlmusslan, strömstaren, öringen, uttern, fladdermusen och trollsländans larv – som är som en mini-krokodil!”

Boken är skriven och illustrerad av Oskar Jonsson på uppdrag av projektet Grip on Life. Oskar Jonsson har även sjungit in sången.

Förberedelser

  • Gå in på projektets sida på Skogsstyrelsens webbplats och ladda ner eller öppna upp e-boken eller pdf:en. E-boken hittar du om du scrollar ner halva sidan och pdf:en hittar du längst ner på sidan.
  • Skriv ut bilderna på det sista uppslaget i boken. Skriv ut två uppsättningar, enkelsidigt och i A3-format. Laminera gärna.
  • Klipp isär bilderna på det ena arket och göm dem runt om i klassrummet. 
  • Behåll det andra arket helt.

Gör så här 

  • Visa eleverna det hela A3-arket. Titta på djuren och växterna och samtala om vad ni ser. Känner eleverna till några av djuren?
  • Ge eleverna i uppdrag att söka rätt på de gömda bilderna i klassrummet. När en elev hittat en bild kan ni matcha den med bilderna på arket och repetera djurets namn. Fortsätt tills eleverna hittat och matchat alla bilder.
  • Visa e-boken från Skogsstyrelsens webbplats på stor skärm och läs den gemensamt. Stanna upp och identifiera de olika djuren och växterna och prata om sådant som fångar elevernas intresse.
  • Lyssna och titta på musikvideon som hör till materialet. Sjung med och gör rörelserna tillsammans. Du hittar videon längst ner på projektets sida på Skogsstyrelsens webbplats. Låttexten och rörelserna hittar ni i boken.

Tips! Gå ut till en närliggande bäck och se vad ni kan hitta för liv i och vid bäcken!

Ämnesområde

Verklighetsuppfattning 

Centralt innehåll

Året runt i naturen (åk 1–6)

Några djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.

Natur, miljö och samhälle (åk 7–9)

Näringskedjor i närmiljön. Djurs och växters samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem.

Ett lektionsförslag från Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Publicerat 2024-06-04