Tre kycklingar.

Skattjakt påsk

Ett lektionstips från Specialpedagogiska skolmyndigheten

Det här lektionstipset har formen av en skattjakt. Eleverna letar bilder i klassrummet och parar ihop de bilder som är lika. 

Hur många hittar ni av varje bild?

Vad är det för skillnad mellan bilder som liknar varandra men som inte är helt lika?

Förberedelser

  • Skriv ut PDF med bilder att gömma. Skriv ut flera exemplar, så att du får så många bilder som du anser det vara lämpligt att gömma. Laminera utskrifterna.
  • Klipp isär bilderna. Lägg undan några exemplar av vissa bilder, så att det inte blir exakt lika många av alla. Sätt upp bilderna på väggarna eller göm dem i rummet. 
  • Skriv ut PDF med bildbrickor att matcha de hittade bilderna med.

Nedladdningsbart material:

Gör så här

  • Samla eleverna.
  • Visa bildbrickorna med påskbilder.
  • Berätta att de nu ska söka efter samma påskbilder i rummet. Det finns flera av varje bild gömda i rummet.
  • Eleverna söker efter bilderna i rummet och när de hittat en bild lägger de den på matchande bild i bildbrickan. 
  • När alla bilder är hittade samlas ni runt bildbrickan. Titta på bilderna. Hur många finns det av varje bild? Vilken bild finns det flest av? Vilken bild finns det minst antal av? Vad är det för skillnad mellan bilder som liknar varandra men som inte är helt lika? Hur skiljer sig till exempel de olika kycklingarna åt? Hur är deras placering i förhållande till äggskalet? Vilka kroppsdelar syns?

Tips! Efter skattjakten kan ni även använda bildbrickorna och bilderna för att spela med. Dela ut en bilderna mellan eleverna så att varje elev får tre olika bilder: en kyckling, ett ägg och en kanin. Du som pedagog tittar på en bildbricka och väljer en bild åt gången att beskriva. Beskriv så pass klurigt att det blir lagom svårt för dina elever. Eleverna ska följa med i beskrivningen och om de har bilden du beskriver får de lägga ner den på brickan. 

Ämnesområde

Kommunikation

Centralt innehåll

  • att ställa frågor, svara, ge kommentarer samt beskriva och berätta i olika sammanhang och med olika syften,
  • att uttrycka känslor, avsikter, kunskaper och åsikter på olika sätt samt att tolka andras uttryck.
Publicerat torsdag 21 mars 2024