en tomte som säger Ho-ho-ho

Jul – Merry Christmas – Go Fish!

Ett lektionstips från Specialpedagogiska skolmyndigheten

Spela ”Finns i sjön” och träna engelska ord som har med julen att göra. 

Förberedelser

  • Skriv ut PDF Merry Christmas – Go Fish! Skriv ut 4 exemplar så att du får 4 uppsättningar av korten.
  • Laminera de 4 uppsättningarna.
  • Klipp isär korten. Totalt ska det bli 24 kort.

Nedladdningsbart material: Merry Christmas - Go Fish! (PDF-dokument, 189 kB)

Gör så här

  • Sitt tillsammans med eleverna och titta tillsammans på de olika bilderna som finns på korten. 
  • Prata om det som syns på korten. Vad är det? Vilken färg? Hur känns den? Hur stor är den? Hur smakar den? Om ni använder TAKK kan ni gärna använda tecknen också. 
  • Gå igenom vad orden heter på engelska, förstärk gärna med TAKK som en brygga mellan språken. Kanske har eleverna hört något ord tidigare, eller känner igen en del av något ord.
  • Kan ni hitta likheter mellan språken? Något som låter lika? Börjar på samma ljud?
  • Förklara att ni nu ska spela ”Finns i sjön” och att det på engelska heter ”Go Fish” (=fiska/gå och fiska)
  • Blanda korten och dela ut dem mellan eleverna.
  • Förklara hur spelet går till – att man ska försöka få 4 kort som är likadana. Eleverna turas om att fråga om någon annan har fler av något kort som man själv har på handen. Har den tillfrågade personen kort av samma slag måste den ge kortet till personen som frågade. Har den tillfrågade eleven inte något sådant kort säger den ”Go fish!” (=Finns i sjön). De elever som kan får gärna använda de engelska orden när de ber någon om kort, och det engelska uttrycket ”Go fish!”. Om eleverna istället använder sig av svenska, TAKK eller annat sätt att kommunicera så kan du som lärare hjälpa till att säga de engelska orden också – då får eleverna träna på att känna igen de engelska orden.

Tips! Ni kan även använda er av två av uppsättningarna av kort för att spela memory.

Ämnesområde

Kommunikation: Engelska

Centralt innehåll

  • engelska ord och fraser och fasta språkliga uttryck i bekanta och elevnära sammanhang.
Publicerat torsdag 21 mars 2024