Elever i en idrottssal med färgade lappar uppsatta på väggarna. En lärare som säger blå.

Vilken färg?

Ett lektionstips från Specialpedagogiska skolmyndigheten

Rörelseglädje med fokus

Eleverna tränar på att följa instruktioner samtidigt som de får utlopp för sin rörelseglädje.

Förberedelser

  • Laminera A4 eller A3 papper i olika färger.
  • Gör hål i varje ark och fäst ett snöre eller plastband i arken. Detta för att kunna sätta upp dem på olika ställen i salen.
  • Ta fram en trumma, alternativt se till att det går att spela musik i salen.

Nedladdningsbart material:

Gör så här

  • Sätt upp arken tillsammans med eleverna på olika ställen i salen.
  • Teckna, prata om och visa varje färg för eleverna. Prata om var i salen ni sätter upp färgen. Detta för att eleverna ska få en förförståelse för var i salen varje färg finns.
  • När alla färger är uppsatta, samla eleverna. Berätta att de ska röra sig fritt i salen medan du slår på trumman alternativt så länge musiken spelar. När du slutar spela eller musiken tystnar ska de lyssna vilken färg du säger, visar eller tecknar. Sedan ska de ta sig till arket med samma färg.
  • När alla kommit fram börjar du spela på trumman eller spela musiken igen.

Tips!

Eleverna kan, en och en, få vara den som spelar på trumman och bestämmer vilken färg kompisarna ska ta sig till.  

Ämnesområde

Motorik: rörelse

Centralt innehåll

  • grundläggande motoriska rörelser, och deras sammansatta former med och utan redskap, i lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
Publicerat fredag 15 mars 2024