Förberedelser
- Skriv ut bifogad PDF, Kommunikationsspel – frukt
- Klistra upp bilderna på ett färgat papper. Välj en färg för berättarkorten och en färg för frågekorten.
- Klipp ut korten och laminera dem.
Nedladdningsbart material: Kommunikationsspel – Frukt (PDF-dokument, 155 kB)
Gör så här
- Dela ut berättarkorten till de elever som ska spela och lägg frågekorten i en hög på bordet.
- Den som börjar väljer ett av sina kort och säger: Jag har en kiwi.
- Sedan drar samma person ett kort ur högen med frågekort och säger: Vem har ett äpple?
- Den som har äpplet svarar - Jag har ett äpple. Sedan är det hens tur att välja ett av sina kort och säga: Jag har vindruvor. Och så vidare.
- Om frågekortet visar en frukt som den som frågar har. Får den svara på samma sätt: Jag har vindruvor. Sedan välja ett nytt av sina kort att berätta om.
Ämnesområde
Kommunikation: Samspela, tala och samtala
Centralt innehåll
Grundläggande strukturer för kommunikation. Turtagning samt att initiera och avsluta samspel eller samtal.
Ett lektionsförslag från Specialpedagogiska skolmyndigheten