pictogram: glad, arg och stolt.

Känslocharader

Ett lektionstips från Specialpedagogiska skolmyndigheten

Känslor och kroppsspråk.

Förberedelser

  • Dra ut bifogade PDF med känslokort och känslokarta.
  • Klipp ut korten och laminera dem. Vill du ha ett hårdare kort, klistra upp korten på ett hårt papper innan du laminerar dem. 

Nedladdningsbart material:

Gör så här

  • Titta på känslokorten tillsammans med eleverna.
  • Ta ett kort i taget. Fråga eleverna vilken känsla de tror visas på kortet. Hur känns det i kroppen när man har känslan? Har de känt känslan någon gång? Testa sedan att göra känslan tillsammans.
  • När ni gått igenom alla känslor, vänd känslokorten upp och ner.
  • Börja sedan som pedagog att dra ett känslokort. Visa känslan med kroppen och ansiktet. Eleverna gissar vilken känsla du visar. Till stöd har de känslokartan.
  • Sedan är det elevernas tur att en och en testa. Om eleverna tycker att det är svårt att stå ensam och visa känslan, gör den tillsammans med dem. 

Ämnesområde

  • Samspela, tala och samtala
  • Tolka och förstå

Centralt innehåll

  • känslor, hur de kan uttryckas och tolkas,
  • kroppsspråk, tecken eller tal,
  • tolka kommunikativa uttryck, till exempel kroppsspråk, tecken eller tal.
Publicerat fredag 15 mars 2024