Teckenbilder: kommunikation, tillsammans och turas om.

Apan på huvudet

Ett lektionstips från Specialpedagogiska skolmyndigheten

Med lite tokigheter och ordkort kan ni på ett enkelt sätt tillsammans med eleverna träna på att lyssna, kommunicera och följa instruktioner. Detta lektionstips är inskickat till oss från Payman Alhege, pedagog. 

Förberedelser

  • Dra ut bifogad PDF.
  • Laminera och klipp ut korten.
  • Lägg alla kort i en fin påse eller fin låda.

Nedladdningsbart material: Ordkort (PDF-dokument, 579 kB)

Gör så här

  • Samla eleverna runt bordet.
  • Visa påsen/lådan med korten.
  • Dra ett kort ur lådan.
  • Berätta sedan att ni nu ska hjälpas åt att lista ut vad det är för ord som står på ordkorten (till hjälp finns både ritat tecken och pictogrambild).
  • När ni listat ut vilket ord det är, så är det dags att göra uppdrag med kortet. För att underlätta kan de vuxna först visa hur det går till. En vuxen har kortet och en annan bestämmer uppdraget. Om kortet föreställer en apa kan uppdraget vara, gå med apan till dörren. Lägg apan på huvudet och så vidare. Lägg gärna till tokigheter som till exempel göm apan under bordet, tappa apan och så vidare.
  • Sedan är det elevernas tur att testa. En elev drar ett kort ur lådan och ni hjälps åt att fundera ut vad kortet föreställer. En annan elev får bestämma uppdragen.
  • Eleverna testar sedan i tur och ordning att vara den som ger instruktioner eller tar emot instruktioner.
  • Variera övningen genom att ibland hjälpas åt att lista ut vilket ord det är och ibland listar eleverna självständigt  ut vilket ord det är

Du kan som personal välja att vara den som ger instruktionerna. På så sätt kan du välja vilket område du vill att eleverna ska träna på. Alternativt ger du eleverna en kategori som uppdragen ska hålla sig inom till exempel siffror eller lägesord. 

Du kan även välja att inte visa kortet för eleverna utan istället ge eleverna ledtrådar så de kan lista ut vilket ord du söker. Till exempel den är duktig på att klättra och den gillar bananer. 

Ämnesområde

Kommunikation: Samspela, tala och samtala Centralt innehåll

Centralt innehåll

  • kommunikation i olika sammanhang och miljöer. Kroppsspråk, tecken, tal och andra former av kommunikation. Att uttrycka känslor, avsikter, kunskaper och åsikter på olika sätt samt tolka andras uttryck,
  • att ställa frågor, svara, ge kommentarer samt beskriva och berätta i olika sammanhang med olika syften,
  • grundläggande struktur för kommunikation. Turtagning samt initiera, upprätthålla och avsluta samspel eller samtal.
Publicerat fredag 15 mars 2024