Vill du veta mer?

Dillner M. & Löfgren A. (2013).
Rätt att leka!: hur barn med autism kan erövra leken hemma, i förskolan och i skolan.
Stockholm: Pavus utbildning.

Leken är viktig för barns utveckling och en nyckel till många av de färdigheter barn behöver utveckla som exempelvis samspel, kommunikation, analysförmåga, rumsuppfattning med mera. I den här boken ger Maggie Dillner och Anna Löfgren med sin långa erfarenhet av autism och lek både teoretisk kunskap och många praktiska exempel på hur man kan arbeta med lek och autism.


 

Knutsdotter Olofsson, B., (2003).
I lekens värld
Stockholm: Liber

Knutsdotter Olofssons bok sammanfattar vad lek är, hur den fungerar och går igenom lekens grundförutsättningar: trygghet, ostördhet och lekens verktyg. Hon påpekar också att leken utvecklar språket, att barn har ett mer nyanserat och varierat språk i leken än annars. I leken lär man sig berättandets grunder, spänning och dramatik, början, mitt och slut.


 

Öhman, M. (2011).
Det viktigaste är att få leka
Stockholm: Liber

Här presenteras många olika perspektiv på vad lek är och vad den betyder för barn i olika åldrar. Författaren lyfter vikten av en stimulerande lekmiljö och ett positivt lekklimat. Hon poängterar även lekens betydelse för god självkänsla, känsla av kompetens, empati och självförståelse.


 

Lindgren, B. (1981).
Max bil
Stockholm: Rabén & Sjögren.

Max hittar en bil och börjar leka. Då kommer Lisa. Lisa vill också köra bilen. Lisa får inte köra bilen. Vad händer då? En spännande berättelse för alla åldrar om vad som händer när ett föremål laddas med lekens magi och om hur vuxna kan stötta barns lekutveckling.


 

Kragh-Müller, G., Örsted Andersen, F., Hvitved, L., Kargh-Müller, T. & Cecchin, D. (2012).
Goda lärmiljöer för barn
Lund: Studentlitteratur.

Boken beskriver hur lärare i förskolan och i skolans tidiga år kan skapa goda utvecklings- och lärmiljöer och hur barn kan inspireras till lärande i spännande och intressanta omgivningar. Boken tar bland annat upp fri lek och lärande, naturpedagogik och lärmiljöer ur barns perspektiv.


 

Johansson, E. & Pramling Samuelsson, I. (2007).
"Att lära är nästan som att leka". Lek och lärande i förskola och skola.
Stockholm: Liber.

Författarna beskriver hur relationer mellan lek och lärande kan se ut för lärare och barn i en målstyrd verksamhet och vilka dilemman som lärare ställs inför i sitt arbete med att interagera lek och lärande.


Lekvärdesfaktor för förskolegårdar i Malmö

- med syfte att nå en hög lekkvalitet

 


 

Arnér, E. & Tellgren, B. (2006).
Barns syn på vuxna: att komma nära barns perspektiv.
Lund: Studentlitteratur.

Boken bygger på samtal med sexåriga barn då de berättar om hur de uppfattar vuxna i sin omgivning och vilken betydelse vuxna kan ha för dem. Utgångspunkten är att fördjupa kunskapen om vilken betydelse det kan ha för barn att vuxna utgår ifrån och förstår innebörden av begreppen barnperspektiv och barns eget perspektiv.


 

Pape, K. (2016).
Lekfullt samspel i förskolan
Stockholm: Lärarförlaget.

Lek och lekfullt samspel är viktigt för barns upplevelse av att ha en bra barndom. Men det är pedagogernas synsätt, värderingar och förhållningssätt som avgör om förskolan blir en inkluderande miljö där alla är likvärdiga och känner att de är självklara deltagare i gemenskapen. Steg för steg beskriver boken hur arbetslaget kan arbeta processinriktigt för att skapa en inkluderande vardag där barn och vuxna är lika mycket värda.


 

Öhman, M. (2008).
Hissad och dissad – om relationsarbete i förskolan.
Stockholm: Liber.

Boken är ett stöd för pedagoger som vill upprätthålla ett positivt och utvecklande klimat. Ett klimat som främjar likabehandling och allas lika värde, och där kränkningar och uteslutningar inte tillåts bilda negativa samspelsmönster i barngruppen.


 

 

Malmö Stad. (2011).
Lekvärdesfaktorer för förskolegårdar i Malmö – med syfte att nå en hög lekkvalitet
Malmö: Malmö Stad.

Stadsbyggnadskontoret i Malmö Stad har tagit fram ett material som beskriver sju olika kvalitetsaspekter som kan beskriva och betygssätta en förskolegårds kvalitéer. Materialet kan användas som inspiration eller som redskap när man granskar bygglovsritningar över förskolegårdar.

Publicerat tisdag 27 september 2016 Granskat fredag 20 januari 2017