Komplement till föreläsningen

Anteckningar från den tvådelade föreläsningen

Hur blir barnet en lekare? Genom att bli lekt med.

Intersubjektivitet, primär och sekundär.

Se initiativ, ta initiativ.

I leken är barnet kompetent, för leken är barnets värld.

Lekformer:

  • Lek med den egna kroppen
  • Lek med föremål
  • Leka tillsammans, börjar med imitation
  • Låtsaslek
  • Undersökning av relationella kvaliteter

Lekstyrka:

  • Lekbarhet: skapa positiv kontakt med andra barn
  • Lekandets koder och signaler: kunna ge och läsa av leksignaler
  • Lekandets transformationer: kunna förvandla, engagera sig i låtsaslek, ta en roll, och så vidare
  • Lekandet förhandlingar: kunna ta hänsyn till andras lekidéer, kunna förhandla om lekens innehåll, roller och transformationer
  • Lekandets hållbarhet: hålla leken flytande trots avbrott, ha "lekdriv"
  • Lekens formbarhet: kunna leka på olika sätt

Lekandets mönster och klimat

Lekmiljöer

Vuxnas roller

Vuxnas ansvar

När barn har svårt att komma in i leken

Innan det blir lek

  • Att ha trygga relationer
  • Att bli lekt med – att vara betydelsefull
  • Att uppleva intersubjektivitet – att lekupplevelsen delas
  • Att ha tillräckliga lekerfarenheter
  • Att kunna ladda andra och annat med ny betydelse
  • Att kunna utforska – omvandla

Leksamtal och lekstrategier

Frågor att använda vid samtal med barn om lek:

  • Var leker du helst?
  • Finns det någon plats där du aldrig leker?
  • Finns det någon plats där du skulle vilja leka, men inte har prövat ännu?
  • Vad leker du mest?
  • Finns det någon lek du skulle vilja pröva?
  • Med vem eller vilka leker du oftast?
  • Finns det någon som du aldrig leker med?
  • Vem är din bästa kompis?

Strategier som barn kan använda för att komma in i lek:

  • Ta reda på vad barnen gör i leken
  • Gå in i lekområdet med respekt
  • Ge ett bidrag som utvecklar leken
  • Skapa en variation på pågående lek
Publicerat onsdag 30 november 2016 Granskat torsdag 19 januari 2017