Moment 5 Inspiration, material och arbetssätt

I det här momentet får du veta mer om arbetssätt och material för den tidiga läs- och skrivundervisningen. Du och dina kollegor får också göra ett gemensamt avslut på ert lärande och blicka framåt tillsammans.

Mål

Mål med momentet är att du ska få kännedom om olika material och arbetssätt i den tidiga läs- och skrivundervisningen.

Se

Film: Att skriva sig till läsning - ASL på Utbildningsradions, UR, webbplats.

Film: Att lära lågstadieelever att skriva på Utbildningsradions, UR, webbplats.

Film: Utmaning på lika villkor på Utbildningsradions, UR, webbplats.

Att samtala om

  • Vad tar du med dig från filmerna?
  • Presentera och reflektera kring era utvalda material från Hitta läromedels inspirationssidor ”Att läsa och skriva F–3”.
  • Diskutera ert nuläge. Vad använder ni idag som fungerar bra, när det gäller läromedel och andra lärverktyg som stöttar läs- och skrivutvecklingen? På vilket sätt stöttar de undervisningen och lärandet? Vad behöver ni utveckla vidare?

Vill du veta mer

Film: Skrivundervisning för elever med dyslexi på Utbildningsradions, UR, webbplats.

Avslutande reflektion

Nu är det dags att göra  en gemensam återblick på ert lärande och se framåt genom att diskutera de här frågorna. Gör mötesanteckningar, det är bra både för er själva och för rektor att ha dokumentation från detta samtal. 

  • Hur har arbetet med studiepaketet fungerat hos er? Vad var framgångsrikt för ert kollegiala lärande?
  • Har ni redan genomfört någon förändring i verksamheten eller i lärmiljön, utifrån de nya kunskaperna? Hur har det fungerat? Hur kan ni göra för att hålla i och hålla ut?
  • Vilka är de tre viktigaste sakerna som ni vill förändra inom den närmaste tiden? Vilka tre saker vill ni förändra på längre sikt?
  • Vad kan nästa steg vara i ert fortsatta lärande kring läs- och skrivsvårigheter? Ni hittar förslag för fortsatt lärande på sidan Fördjupning.
  • Formulera gärna ett enkelt förslag på handlingsplan med rubriker som: Vem, Vad, När, Hur? och ange vem som har ansvaret för området: du själv, arbetslaget, rektorn eller någon annan.
Publicerat tisdag 23 januari 2024