Det här studiepaketet riktar sig till dig som arbetar med elever i förskoleklassen och i årskurs 1–3 som riskerar att utveckla läs- och skrivsvårigheter. Materialet är framtaget för att öka skolans möjligheter att ge varje elev rätt stöd i rätt tid.
Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F–3.pdf (PDF-dokument, 133 kB)
Filmen presenterar Studiepaket läs- och skrivsvårigheter F–3. Filmen är undertextad, klicka på CC. Speltid 02.06 minuter.
Studiepaketet bygger på kollegialt lärande i arbetslaget under fem träffar, eller moment. Studiepaketets texter och filmer belyser ämnen som:
Tips! På dessa webbsidor finns gott om information och stöd för dig som leder och organiserar arbetet med Läsa, skriva, räkna, en garanti för tidiga stödinsatser.
Studiepaketet är uppdelat i moment som består av filmer, podd-avsnitt, texter, reflektionsfrågor och en praktisk uppgift. Materialet är avsett för kollegialt lärande, men kan även används enskilt.
Lämplig storlek på grupperna är fem till åtta deltagare. Om arbetslagen består av färre än fem personer är rekommendationen att två arbetslag genomför träffarna gemensamt. Det skapar mer dynamik och lärande i samtalen.
Det är viktigt att deltagarna får förutsättningar att avsätta tid för instudering av varje moment och för de kollegiala samtalen. Räkna med att det behövs cirka fyra timmar per moment i studiepaketet där två timmar är egen instuderingstid och två timmar används till det kollegiala lärandet. Den avslutande träffen kan med fördel vara längre, eftersom ni då utvärderar arbetet och gör en enkel plan för fortsatt arbete. Total tidsåtgång beräknas till cirka 20 timmar. Om ni planerar att se filmerna tillsammans under träffarna behöver ni utökad mötestid. Mellan moment 3 och 4 ska var och en genomföra en uppgift i sin egen praktik.