Moment 3 Att kartlägga läs- och skrivutveckling

Det här momentet tar upp förmågor som är viktiga att uppmärksamma i barns tidiga läs- och skrivinlärning. Du får även förslag på hur kartläggningsarbete kan gå till. I momentet ingår även en praktisk uppgift.  

I det här momentet kommer du att ta del av modellen The Simple View of Reading som kan vara ett stöd för dig som lärare när du planerar undervisning på gruppnivå. Dessutom får du information om Specialpedagogiska skolmyndighetens mall för pedagogisk kartläggning och utredning av läs- och skrivsvårigheter. Den kan användas vid fördjupad läs- och skrivutredning på individnivå.

De här två modellerna kan vara ett stöd för dig som lärare och den specialpedagogiska kompetensen när gjorda observationer och kartläggningsresultat ska analyseras. 

Mål

Mål med momentet är att du ska få grundläggande kunskap om:

  • Kartläggningsmaterial
  • Varför det är viktigt att kartlägga elevers läs- och skrivutveckling. 
  • Förmågor som behöver uppmärksammas.
  • The Simple View of Reading som stöd för analys.

Se

Kartläggning i förskoleklass med hjälp av Hitta språket, del 1

Ett stationsbaserat arbetssätt underlättar vid kartläggning, menar Nathalie Lindgren, förskollärare på Kyrkskolan, eftersom resultaten tidigt kan ligga till grund för fortsatt undervisning. Filmen visar arbetet med planering, genomförande och uppföljning av aktiviteterna 3 och 4 i Hitta språket, under de första veckorna på höstterminen. Filmen är undertextad, klicka på CC. Speltid: 12 minuter.

Kartläggning i förskoleklass med hjälp av Hitta språket, del 2

I den andra filmen från Kyrkskolan i Svedala får vi följa arbetet med aktiviteterna 1 och 2 i Hitta språket, som genomförs någon månad in på terminen, när lärare och elever har lärt känna varandra. Nathalie Lindgren beskriver även hur kartläggningsresultaten diskuteras i det obligatoriska samrådet, samt hur de används som underlag för utvecklingssamtal och vid överlämningen till lärarna i årskurs 1. Filmen är undertextad, klicka på CC. Speltid: 10 minuter.

Läs

I artikeln Att kartlägga läs- och skrivsvårigheter (2020) förekommer begreppet kunskapskrav. Från och med 1 juli 2022 är begreppet ersatt med begreppet kriterier för bedömning av kunskaper i skollagen.

Att samtala om under denna träff

  • Vad tar du med dig från de två filmerna från Svedala? Vad kan du omsätta i din egen praktik?  
  • Vilka övriga kartläggnings- och bedömningsstöd använder ni? Reflektera kring varför ni behöver dem. Finns det några ni kan ta bort eller behöver ni lägga till något mer? 
  • Hur kan The Simple View of Reading vara ett stöd i analysen av kartläggningsresultaten? 
  • Hur använder ni resultaten i gjorda kartläggningar som stöd för planeringen av undervisningen.  
  • DelaktighetHur tar du som lärare tillvara på elevernatankar och erfarenheter när du kartlägger läs- och skrivförmågor? 
  • Vilka metoder och verktyg har ni på skolan i samband med samtalen, exempelvis bildstöd eller seriesamtal? Vad skulle ni kunna utveckla?
  • Vad är det viktigaste ni har tagit upp idag? Varför? 
  • Vad kan du omsätta av det du har tagit del av till din pedagogiska vardag?

Uppgift till nästa träff

Vill du veta mer?

Artikel om Lejonströmskolan i Skellefteå: Samarbete vid kartläggning och bedömning.

Artikel om Kyrkskolan i Svedala: Analys och samråd i flera steg.

Artikel om Lejonströmskolan i Skellefteå: Analysmöten för särskild bedömning och planering av undervisningen.

Samtalsstöd: Så här vill jag ha det i skolan på Symbolbrukets webbplats.

Podden Lika värde avsnitt 94: Pedagogisk utredning av läs- och skrivsvårigheter.


Gå vidare till Moment 4

Publicerat fredag 26 januari 2024