Fördjupning
På den här sidan finns förslag på fördjupning inom läs- och skrivsvårigheter.
Specialpedagogiska skolmyndighetens podd Lika värde
Om läs- och skrivsvårigheter
- Podd: Lika värde, Avsnitt 19, Strategier och stöd för elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi.
- Podd: Lika värde, Avsnitt 20, Läs- och skrivträning för barn och elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi.
- Podd: Lika värde, Avsnitt 21, Systematiskt kvalitetsarbete kring läs- och skrivsvårigheter - så arbetar Håbo kommun.
- Podd: Lika värde, Avsnitt 22, Läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i kombination med annan funktionsnedsättning. Hur ger man rätt stöd?
- Podd: Lika värde, Avsnitt 94, Pedagogisk utredning av läs- och skrivsvårigheter.
Om Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser
Litteratur
Alatalo, T. (Red.) (2019).
Läsundervisningens grunder.
Malmö: Gleerups.
Fridolfsson, I. (2020).
Grunderna i läs- och skrivinlärning.
Lund: Studentlitteratur.
Forsling, K., & Tjernberg, C. (Red.) (2020).
Skrivundervisningens grunder.
Malmö: Gleerups.
Håkansson, J., & Sundberg, D. (2020).
Utmärkt undervisning: framgångsfaktorer i svensk och internationell belysning.
Stockholm: Natur & Kultur.
Pavey, B. (2017).
Att förebygga läs och skrivsvårigheter – i förskolan och skolans tidiga årskurser.
Lund: Studentlitteratur.
Skolforskningsinstitutet. (2019).
Läsförståelse och undervisning om läsförståelsestrategier. (Systematisk översikt 2019:02).
Solna: Skolforskningsinstitutet.
Taube, K., Fredriksson, U., & Olofsson, Å. (2015).
Kunskapsöversikt om läs- och skrivundervisning för yngre elever: Delrapport från SKOLFORSK-projektet.
Stockholm: Vetenskapsrådet.
Westlund, B. (2020).
Att undervisa för livslångt lärande: didaktiska perspektiv.
Stockholm: Natur & Kultur.