Det här studiepaketet handlar om att planera och genomföra undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning som är mottagna i den anpassade grund- och gymnasieskolans ämnesområden och i komvux som anpassad utbildning. Det riktar sig framförallt till lärare, elevassistenter och andra som arbetar runt eleverna, men även till dig som är rektor eller arbetar på övergripande nivå.
Presentation av Studiepaket ämnesområden
Filmen presenterar Studiepaket ämnesområden. Filmen är undertextad, klicka på cc. Speltid 1 minut.
I studiepaketet får du veta vilka konsekvenser intellektuell funktionsnedsättning kan få för lärandet och vad du och dina kollegor kan göra för att ge eleverna ökade förutsättningar för lärande och delaktighet. De olika momenten i studiepaketet tar upp aktuella styrdokument, pedagogisk planering, tillgängliga lärmiljöer, samverkan för lärande och bedömningsrelaterade frågor. Innehållet är framtaget för kollegialt lärande men fungerar också att arbeta med på egen hand.
Delar av studiepaketets innehåll är relevant för dig som är rektor eller arbetar på övergripande nivå.
Studiepaketet är framtaget för kollegialt lärande och är avsett att användas så här:
Att ta del av allt material och genomföra träffar och uppgifter innebär cirka 20 timmars arbetstid per person.
Börja med att utse en person till kursledare. Den personen ska i god tid förankra med rektor hur och när ni ska genomföra arbetet med studiepaketet. Kursledarens uppgift är att planera ett schema som fungerar utifrån er verksamhet och att informera deltagarna om datum och tider för träffarna. I rollen som kursledare ingår också att gå igenom texter, filmer, reflektionsfrågor och uppgifter i förväg. Gör ett urval av de reflektionsfrågor som är aktuella för er i momenten, eller formulera om frågorna så att de fungerar för er.
Förutom en kursledare är det bra att utse en samtalsledare per träff. Samtalsledaren har till uppgift att fördela mötestiden så att ni hinner med reflektionsfrågorna, samt se till att alla får talutrymme.
Alla deltagare ska ha tagit del av momentets filmer, texter och poddsamtal inför varje träff. Tiden som ni har tillsammans är tänkt att användas till ert kollegiala lärande där ni diskuterar och utvecklar er egen verksamhet utifrån det som ni har tagit del av.
Schemapunkter:
Varje moment inleds med en sammanfattning ifrån de lagar och konventioner som gäller för elever med intellektuell funktionsnedsättning. Det finns också praktiska exempel om hur man kan tänka kring och använda konventionerna i det dagliga arbetet.
Moment 1 – Från styrdokument till klassrum
Moment 3 – Samverkan för lärande
Moment 4 – Om intellektuell funktionsnedsättning