Lärare bläddrar bland bildstöd

Område 1 – Rättigheter i lärandet

Det här området handlar om barns och elevers rättigheter på utbildningsområdet. Att arbeta med tillgänglighet är ett sätt att främja några av de rättigheter som barn och elever har i lärandet. 


"Det som är jobbigt är när läraren börjar ifrågasätta det som är självklart, till exempel rätt till längre tid när vi skriver prov"

Clara, 17 år.

Motverka diskriminering

Att inte diskrimineras är en rättighet enligt flera internationella konventioner. Enligt diskrimineringslagen gäller skyddet mot diskriminering inom skolväsendet. De sju diskrimineringsgrunderna som omfattas av diskrimineringslagen är: etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, kön, könsidentitet och könsuttryck, sexuell läggning och ålder. Det här stödmaterialet fokuserar på diskrimineringsgrunden funktionsnedsättning. 

Bristande tillgänglighet är en form av diskriminering, det vill säga när en person med en funktionsnedsättning missgynnas på grund av att en verksamhet inte genomför skäliga tillgänglighetsåtgärder för att personen ska komma i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning. Läs mer på sidan Tillgänglighet och delaktighet.

Utgå ifrån barnets och elevens bästa

Artikel 3 i barnkonventionen slår fast att barnets bästa ska bedömas och i första hand beaktas i alla beslut och åtgärder som rör barn. Principen om barnets bästa finns också i skollagen där det anges att barnets bästa ska vara utgångspunkt i all utbildning och verksamhet som rör barn. I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Förskolan och skolan ska involvera barn och elever i alla frågor som rör dem. Det gäller såväl frågor som rör enskilda barn eller elever och frågor som rör en grupp.

Områdets kategorier

I SPSM:s tillgänglighetsmodell samspelar området rättigheter i lärandet med social, pedagogisk och fysisk lärmiljö. Vi har delat in området rättigheter i lärandet i fyra kategorier:

  • Tillgänglighet och delaktighet.
  • Jämlikhet och jämställdhet.
  • Språk och kommunikation.
  • Hälsa och utbildning.

Inspiration för planering av insatser

Området rättigheter i lärandet kan vara komplext att få samsyn kring i förskolan och skolan, till exempel när man vill kartlägga tillgängligheten eller planera insatser. Vi har därför tagit fram några exempel på frågeställningar som är avsedda för inspiration: 

  • Finns det risk för diskriminering i den planerade aktiviteten Får pojkar och flickor likvärdiga möjligheter?
  • Får varje barn och elev komma till tals i frågor som berör dem?
  • Låter vi barns och elevers åsikter få betydelse?
  • Följer barnets eller elevens kommunikationshjälpmedel med i alla aktiviteter, under hela dagen?
  • Hur förebygger vi stress och ohälsa när det gäller terminsplanering av läxor eller prov i olika ämnen?
  • Hur tillgodoser vi elevens rätt till extra anpassningar i den planerade aktiviteten?
  • Hur tillgodoser vi barnets eller elevens rätt till särskilt stöd i den planerade aktiviteten?

Förslag på tillvägagångssätt för området rättigheter i lärandet

Kunskapen om barns och elevers rättigheter kan variera inom verksamheten. Ta del av innehållet på följande sidor utifrån dina förkunskaper på området och din roll i förskolan eller skolan.

Gör så här:

  1. Börja med att ta del av sammanfattningen om lagar och rättigheter på utbildningsområdet på sidan Lagar och rättigheter.
  2. Gå in på undersidorna i det här momentet och ta del av innehållet:

3. Sist i avsnittet ligger påståenden för värdering av er verksamhets nuläge.

På sidan Om stödmaterial för tillgänglig utbildning finns ett dokument med referenser till texterna i det här momentet.

Publicerat tisdag 3 september 2024