Om Stödmaterial för tillgänglig utbildning
På den här sidan kan du läsa mer om stödmaterialets innehåll och hur du kan använda det utifrån din roll. Här finns även källhänvisningar till texter i materialet.
Det här stödmaterialet är utgivet av Specialpedagogiska skolmyndigheten 2024 och är fritt att använda. Det är en vidareutveckling av Värderingsverktyg för tillgänglig utbildning, som har utgått.
Innehåll
Stödmaterialet består av fyra fristående moment.
Vad är tillgänglig utbildning?
Momentet ger en introduktion till vad tillgänglighet i utbildningen innebär och till SPSM:s tillgänglighetsmodell. Här finns filmer och texter som utgår ifrån lagar och konventioner på utbildnings- och tillgänglighetsområdet.
Att leda tillgänglighetsarbete
Momentet riktar sig till huvudman, skolledning, elevhälsa och övriga funktioner som ansvarar för verksamhetsutveckling. Här finns bland annat rekommendationer om hur arbetet med tillgängliga lärmiljöer kan organiseras och systematiseras så att det går i linje med det nationella kvalitetssystemet.
Tillgänglighetsmodellens områden
Momentet riktar sig till alla som arbetar med barn och elever. Momentet beskriver tillgänglighetsmodellens fyra områden: rättigheter i lärandet, social lärmiljö, pedagogisk lärmiljö och fysisk lärmiljö. Varje område är indelat i fyra kategorier. Där finns bland annat frågor för diskussion och reflektion om hur tillgänglig verksamheten är. Till varje kategori finns också stöd för att utveckla tillgängligheten i form av påståenden för nulägesvärdering.
Stöd och inspiration
I momentet finns stöd för att arbeta med tillgängliga lärmiljöer i praktiken, till exempel med hjälp av fyrfältaren. Här finns också fiktiva exempel och stödmaterialets samtliga filmer.
Användningsområden för stödmaterialet
Stödmaterialet kan användas på olika sätt beroende på roll eller uppdrag i förskolan eller skolan:
- De som arbetar med verksamhetsutveckling på alla nivåer i förskolan och skolan har framförallt användning av momentet Att leda tillgänglighetsarbete. Se även Förslag på tillvägagångssätt där det finns exempel för inspiration på sidorna Arbetssätt på rektorsnivå och Arbetssätt på huvudmannanivå.
- Lärare och andra som arbetar med att göra lärmiljön tillgänglig för varje barn och elev har framförallt användning av momenten Tillgänglighetsmodellens områden och Stöd och inspiration. Se även Förslag på tillvägagångssätt där det finns exempel för inspiration på sidan Arbetssätt på undervisningsnivå.
- De som arbetar med den fysiska utformningen av förskolor och skolor har framförallt användning av innehållet i Område 4 Fysisk lärmiljö i momentet Tillgänglighetsmodellens områden.
Vi rekommenderar att ni först skaffar en grundläggande förståelse för vad tillgänglighet i utbildningen innebär genom att följa anvisningarna på sidan Förslag på tillvägagångssätt.
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Innehållet i det här stödmaterialet vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. SPSM:s tillgänglighetsmodell är baserad på the Human-Environment Interaction model, HEI-modellen, av Küller (1991). Modellen är vidareutvecklad av SPSM utifrån Laike (1995), Johansson (2006), Tufvesson och Tufvesson (2009), Nordahl (2011), Barrett et al (2015) och Tufvesson (2007; 2014; 2018). Modellen har sitt ursprung inom miljöpsykologin med fokus på samspelet mellan människan och den fysiska och sociala miljön utifrån individens perspektiv och förutsättningar. Se fullständiga referenser till denna text.
SPSM:s medarbetare håller i specialpedagogisk fortbildning och rådgivning om tillgänglighet i utbildningen för huvudmän, förskolor och skolor i hela landet. Då samlar SPSM in erfarenheter från verksamheterna och utvecklar kunskap om hur man kan undanröja hinder för lärandet tillsammans med dem. Det här stödmaterialet bygger på den beprövade erfarenheten från det arbetet när ingenting annat anges i referensdokumentet.
Referensdokument: referenslistor till texter i momenten Tillgänglig utbildning, Att leda tillgänglighetsarbete och Områden i tillgänglighetsmodellen finns i Stödmaterial för tillgänglig utbildning, referensdokument (PDF-dokument, 1 MB).
Du behöver läsa och tolka stödmaterialets texter i relation till den aktuella verksamheten och dess specifika styrdokument. Ett exempel är att elevhälsa ibland nämns trots att det inte är obligatoriskt i förskola eller kommunal vuxenutbildning.
När det står barn och elever i materialet, menar vi alla barn och elever i alla skolformer, från förskolan till och med vuxenutbildningen.