Planering

Läroplanerna talar om vad barn och elever ska lära sig men inte hur lärare kan planera för att göra det möjligt. Här ger vi förslag på hur du som lärare kan tänka när du planerar undervisningen så att den blir tillgänglig för barn och elever. I slutet av texten finns frågor för reflektion. 


”Jag vet att vi ska gå ut snart, för jag fick hämta bilden med stövlarna” 

Lo, 4 år.

När du som lärare planerar undervisningen för barn och elever med funktionsnedsättning behöver du ha kunskap om själva funktionsnedsättningen och om hur den påverkar lärandet. Du behöver också ha kunskap om pedagogiska strategier som motverkar funktionsnedsättningens konsekvenser. Rektor behöver se till att du får den kompetensutveckling du behöver. 

Varje planering behöver ta hänsyn till både gruppens behov och individernas behov, vilket inte är enkelt. Samverkan är centralt när det gäller barn och elever med funktionsnedsättning, enligt både forskning och SPSM:s erfarenhet. Samverkan med exempelvis vårdnadshavare, barn- och elevhälsan eller andra professioner så som habiliteringen kan vara nödvändigt för att kunna planera för lärande, återhämtning och omsorg.

I det här avsnittet finns mallar som kan underlätta för ett systematiskt arbete med planering. Vi börjar med planering på gruppnivå.

Planering på gruppnivå

När du planerar undervisning på gruppnivå kan du exempelvis utgå ifrån följande frågor.

  • Vem eller vilka är de som ska lära sig? Vad kan de redan?
  • Vad ska de lära sig? Varför väljs just detta innehåll?
  • Hur ska du bäst undervisa om detta innehåll?
  • På vilka sätt engageras och utmanas barnen eller eleverna?

Vår erfarenhet är att följande punkter också är viktiga, för att kunna planera för alla:

  • Planera för hur tiden ska fördelas, exempelvis mellan att lyssna på läraren eller eget aktivt arbete.
  • Erbjud variation i arbetssätten.
  • Tydliggör syftet med undervisningen.
  • Planera så att alla kan lyckas i till exempel lekar och grupparbeten.
  • Synliggör hela lärprocessen, från planering till utvärdering, i det aktuella kunskapsområdet.

Fyrfältaren är ett verktyg som kan användas vid planering av aktiviteter och undervisning. Här är ett exempel på planering för ett grupparbete i skolan. Arbetssättet går också att använda för att planera förskolans arbete i grupp.

  • Social lärmiljö: Beskriv gruppsammansättningen och eventuell rollfördelning i grupperna. Beskriv hur alla kan vara delaktiga.
  • Fysisk lärmiljö: Planera hur möbleringen och utformningen av rummet kan underlätta lärandet. Alla i gruppen ska kunna se och höra varandra för att kunna fokusera på samarbetet.
  • Pedagogisk lärmiljö: Tydliggör vilket eller vilka kunskapsmål eleverna arbetar mot och hur grupparbetet stöttar vägen till målet. Välj vilka material och arbetssätt som ska användas. Planera hur instruktionerna ska kommuniceras. Planera för visuellt stöd eller andra former av AKK vid behov.
  • Rättigheter i lärandet: Personalen vet vilka rättigheter barn och elever har. De agerar och har ett förhållningssätt utifrån rättigheterna. Det gör att barn och elever också vet sina rättigheter i lärandet. 

Följ upp och utvärdera undervisningen med stöd av fyrfältaren för att identifiera behov och möjligheter och undanröja hinder.

En grupplista eller ett gruppfoto kan vara ett tankestöd för att uppmärksamma allas behov i planeringen på gruppnivå.

Planering på individnivå

Vår erfarenhet är att en tillgänglig och inkluderande undervisning skapas genom att tänka in alla barn och elever i planeringen redan från början. För att det enskilda barnet eller eleven ska kunna utveckla sina kunskaper behöver planeringen ta hänsyn till individuella förutsättningar. Ibland behövs till exempel en energiplanering. Det innebär att man ser över vad som tar och ger energi för barnet eller eleven. Syftet är att barnet eller eleven ska orka med hela dagen i förskolan eller skolan. Fundera på vad som händer före och efter den lektion eller aktivitet som du planerar. Fundera även på hur rast och utevistelse påverkar barnet eller eleven.

Stödfrågor för individuell planering

Undervisningen kan behöva anpassas utifrån individuella behov, så att varje barn och elev får den ledning och stimulans som de behöver. När du planerar kan du utgå ifrån frågor som: 

  • Vilka pedagogiska strategier eller stödstrukturer behöver finnas i undervisningen för att möta barnets eller elevens behov?
  • Vilka anpassningar behöver finnas i undervisningen?
  • Finns det specifika anpassningar eller hjälpmedel som barnet eller eleven behöver?
  • Vilka situationer och arbetssätt fungerar bäst för barnet eller eleven?
  • Vilka är barnets eller elevens styrkor och intressen? När visar barnet eller eleven motivation eller engagemang?

Här är ett förslag på hur fyrfältaren kan användas vid planering på individnivå. Förslaget utgår ifrån ett grupparbete i skolan. Arbetssättet kan också användas i förskolan. 

  • Social lärmiljö: Eleven är trygg med de andra eleverna i gruppen. Elevens roll är att fördela ordet i diskussionen.
  • Fysisk lärmiljö: Eleven har behov av utrymme för rullstolen. Gruppen behöver en avskärmad plats för att alla ska höra varandra.
  • Pedagogisk lärmiljö: Eleven har behov av förförståelse, vi går igenom hur man leder en diskussion. Elevens kommunikationsverktyg ska förberedas för att eleven ska kunna fördela ordet i diskussionen. Eleven behöver en situationsanpassad kommunikationskarta för att kunna vara delaktig. Eleven behöver förstorad text, visuellt stöd eller andra former av AKK.
  • Rättigheter i lärandet: Personalen vet vilka rättigheter eleven har. De agerar och har ett förhållningssätt utifrån rättigheterna. Det gör att eleven också vet sina rättigheter i lärandet.

Planeringsmall för förskola

Här finns ett förslag på mall för pedagogisk planering som kan användas både på individnivå och gruppnivå. Mallen består av fyra fält med rubrikerna:

  • Mål och riktlinjer.
  • Planering av undervisningen.
  • Tillgänglighet.
  • Utvärdering av undervisningens kvalitet.

Mallen är tänkt att vara ett stöd för att tydliggöra hur du tillgängliggör din undervisning, från planering till utvärdering. 

I fälten anger du vilka hinder för tillgänglighet du behöver undanröja och på vilka sätt din undervisning möter behoven i barngruppen. Till exempel: i fältet Tillgänglighet anger du hur den sociala, pedagogiska och fysiska lärmiljön ska se ut för att främja lek och lärande.

Syftet med utvärderingen är att få kunskap om hur förskolans kvalitet kan utvecklas så att varje barn ges bästa möjliga förutsättningar för utveckling och lärande. I fältet Utvärdering av undervisningens kvalitet skriver du in hur du planerar för detta. Det kan handla om att utveckla bättre arbetsprocesser, kunna bedöma om arbetet sker i enlighet med målen och ta reda på vilka åtgärder som behövs för att förbättra förutsättningarna för barn att leka, lära, utvecklas, känna sig trygga och ha roligt i förskolan.

Planeringsmall för skola

Här är ett förslag på mall för pedagogisk planering som kan användas både på individnivå och gruppnivå. Mallen för skolan består av sju fält med rubrikerna:

  • Syfte.
  • Kriterier för bedömning av kunskaper och eller betygskriterier.
  • Centralt innehåll.
  • Planering av undervisningen.
  • Tillgänglighet.
  • Bedömningssituationer.
  • Utvärdering.

Mallen är tänkt att vara ett stöd för att tydliggöra hur du tillgängliggör din undervisning, från planering till bedömning och utvärdering.

I fälten anger du vilka hinder för tillgänglighet du behöver undanröja och på vilka sätt din undervisning möter behoven i gruppen. Till exempel: i fältet Tillgänglighet anger du hur den sociala, pedagogiska och fysiska lärmiljön ska se ut. I fältet Bedömningssituationer anger du hur du ska ta reda på om din undervisning har gett önskat resultat, har eleverna lärt sig det som du angav under Syfte.

Stöd för planering i anpassade skolformer

När elever är mottagna i anpassad grundskola eller gymnasieskola men får sin utbildning i grundskolan eller gymnasieskolan behöver läraren göra en planering för två läroplaner i samma klassrum.

I Studiepaket dubbla läroplaner får du kunskap om hur du kan planera undervisningen på gruppnivå och individnivå. Genom att hitta gemensamma beröringspunkter i kursplanerna kan du utforma en undervisning som fungerar.

I Studiepaket ämnesområden får du kunskap om att planera undervisning för elever som läser ämnesområden i den anpassad grundskolan eller gymnasieskolan.

Reflektionsfrågor

  1. Hur samtalar du och dina kollegor om varje barns och elevs rätt till stöd?
  2. Hur kan du uppmärksamma behov av stödinsatser skyndsamt?
  3. Hur kan du tänka in alla barn och elever från början? Hur kan du utveckla din planering för att möta vars och ens behov?
  4. Vilka typer av bedömningsbara underlag arbetar du och dina kollegor med idag? Hur kan de utvecklas vidare?
  5. Hur kan du använda fyrfältaren för att identifiera och undanröja hinder för tillgänglighet i undervisningen?

Vill du veta mer?

Publicerat fredag 13 september 2024