Tillgänglig utbildning

I utbildningssammanhang handlar tillgänglighet om hur väl en organisation, verksamhet, lokal eller plats fungerar för barn och elever oavsett funktionsförmåga. 

Om tillgänglighet i utbildningen

Filmen presenterar olika perspektiv på tillgänglighet i utbildningen. Den består av fyra delar som även kan ses separat: 

  • Konventioner och lagar.
  • Hur kan vi förstå tillgänglighet?
  • Tillgänglighetsmodellen från SPSM.
  • Fyrfältaren – utveckla arbetet med tillgänglighet i praktiken.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 13 minuter.

Filmen presenterar olika perspektiv på tillgänglighet i utbildningen. Den består av fyra delar som även kan ses separat: 

  • Konventioner och lagar.
  • Hur kan vi förstå tillgänglighet?
  • Tillgänglighetsmodellen från SPSM.
  • Fyrfältaren – utveckla arbetet med tillgänglighet i praktiken.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 13 minuter.

Det här stödmaterialet fokuserar på att göra förskolans och skolans lärmiljö tillgänglig för barn och elever med funktionsnedsättning, det vill säga undanröja hinder för lärande, delaktighet och utveckling.

Tillgänglighet och inkludering hör samman. I en inkluderande och likvärdig utbildning är lärmiljön tillgänglig. Att utforma och utveckla en tillgänglig lärmiljö är också ett sätt att förebygga diskriminering, trakasserier och kränkningar.

Barn och elever upplever sin lärmiljö som en helhet. I SPSM:s tillgänglighetsmodell är lärmiljön uppdelad i tre områden, social, pedagogisk och fysisk lärmiljö. Uppdelningen syftar till att underlätta vid kartläggning och planering av insatser i lärmiljön. Verksamheter kan använda tillgänglighetsmodellen som stöd i arbetet med att identifiera och undanröja hinder i barns och elevers lärmiljö utifrån deras förutsättningar och rättigheter.

Funktionsnedsättning, funktionshinder och rätten till stöd

En funktionsnedsättning är en nedsättning av en fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsförmåga. Funktionsnedsättningar kan vara bestående eller övergående. Funktionshinder uppstår i mötet mellan en person med funktionsnedsättning och en otillgänglig miljö. Därför behöver förskolan och skolan arbeta systematiskt med att identifiera och undanröja hinder i lärmiljön. Förskolor och skolor behöver också arbeta systematiskt med att erbjuda stöd och individuella lösningar när behov finns. Rätten till stöd i de olika skolformerna är inte kopplad till något krav på en diagnos. Varje barn och elev har rätt att få ledning och stimulans utifrån sina behov.

Att möta föränderliga behov

Förskolan och skolan behöver alltid kunna möta behoven hos barn och elever. Att arbeta med tillgänglighet innebär därför att systematiskt åtgärda, utveckla och förbättra lärmiljöer. Det gör tillgänglighetsarbetet till ett bestående inslag i förskolans och skolans verksamhet. 

Förskolans och skolans kompensatoriska uppdrag går ut på att sträva efter att uppväga skillnader i barns och elevers förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Det innebär att utbildningen måste vara tillgänglig och skapa förutsättningar för att alla barn och elever ska kunna nå målen för utbildningen. Verksamheten behöver möta barns och elevers behov i alla sammanhang och under hela dagen. Det kan man göra genom att:

  • Verksamheter strävar efter att identifiera och undanröja hinder i lärmiljön.
  • Barns och elevers behov är utgångspunkten i den pedagogiska planeringen.
  • Fyrfältaren används för att kartlägga och synliggöra behov och för att planera insatser för att tillgängliggöra lärmiljöerna.
  • Involvera barn, elever och vårdnadshavare.
  • Samverkan sker mellan lärare och elevhälsa för att hitta arbetssätt och förhållningssätt som möter behoven både hos individer och grupper.

För att lyckas tillgängliggöra lärmiljön behövs kunskap om konsekvenserna av olika funktionsnedsättningar och om pedagogiska strategier. Tillgänglighetsmodellen och kategorierna i stödmaterialet kan ge stöd för att identifiera, förebygga och undanröja hinder för tillgängligheten i lärmiljön och i undervisningen. Hos Specialpedagogiska skolmyndigheten finns olika former av stöd i arbetet med tillgänglighet, exempelvis specialpedagogisk rådgivning och kompetensutveckling.

Filmer om tillgängliga lärmiljöer

Se filmerna om hur Sundbybergs förskolor och Knutby skola har arbetat med tillgänglighet. Filmerna är framtagna för att visa exempel på arbetssätt som kan användas oavsett skolform. Utgå ifrån din verksamhets förutsättningar när du tar del av innehållet i filmerna.

Tillgängliga lärmiljöer i Sundbybergs förskolor

I filmen beskriver rektorer och en utvecklingsledare i Sundbyberg hur de har arbetat med tillgänglighet utifrån SPSM:s modell. Kartläggning av lärmiljön med stöd av fyrfältaren utgjorde deras gemensamma utgångspunkt i det systematiska kvalitetsarbetet. De beskriver också det praktiska arbetet exempelvis när det gäller bristande tillgänglighet och digitalisering kopplat till tillgänglighet.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 10 minuter.

I filmen beskriver rektorer och en utvecklingsledare i Sundbyberg hur de har arbetat med tillgänglighet utifrån SPSM:s modell. Kartläggning av lärmiljön med stöd av fyrfältaren utgjorde deras gemensamma utgångspunkt i det systematiska kvalitetsarbetet. De beskriver också det praktiska arbetet exempelvis när det gäller bristande tillgänglighet och digitalisering kopplat till tillgänglighet.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 10 minuter.

Tillgängliga lärmiljöer på Knutby skola

På Knutby skola kände elever låg motivation till skolarbete och lärarna såg att studieron påverkades av en negativ miljön. De ökade tillgängligheten genom att ”bredda basen” för att få in mer likvärdighet och stöd i elevernas vardag. I filmen beskriver de hur de har arbetat och vilka effekter de har sett i form av ökad måluppfyllelse både när det gäller hälsa och lärande.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 10 minuter.

På Knutby skola kände elever låg motivation till skolarbete och lärarna såg att studieron påverkades av en negativ miljön. De ökade tillgängligheten genom att ”bredda basen” för att få in mer likvärdighet och stöd i elevernas vardag. I filmen beskriver de hur de har arbetat och vilka effekter de har sett i form av ökad måluppfyllelse både när det gäller hälsa och lärande.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 10 minuter.

Publicerat onsdag 21 augusti 2024