Fyrfältaren – verktyg för kartläggning och planering av insatser

Fyrfältaren är ett verktyg för att utveckla arbetet med tillgänglighet i praktiken. Fyrfältaren utgår ifrån de fyra områdena i SPSM:s tillgänglighetsmodell. Den kan användas som stöd vid kartläggning och planering av insatser.   


Fyrfältaren har vuxit fram i samarbete mellan SPSM, förskolor och skolor. Den kan användas för att kartlägga lärmiljön i en viss lokal eller när det gäller behoven hos en grupp barn eller elever. Den kan också användas när det gäller behoven hos ett barn eller en elev med funktionsnedsättning.

Fyrfältaren finns i två versioner, en version för kartläggning och en för insatser. 

Se filmen som presenterar fyrfältaren. I den här filmen visar vi ett exempel på hur fyrfältaren kan användas. Exemplet utgår ifrån att man tar området rättigheter i lärandet först, men det går lika bra att börja med ett annat område.

Fyrfältaren – utveckla arbetet med tillgänglighet i praktiken

Fyrfältaren är ett verktyg för att synliggöra de fyra områdena i SPSM:s tillgänglighetsmodell. I filmen finns även ett praktiskt exempel hur fyrfältaren kan användas för att utveckla tillgängliga lärmiljöer.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 5 minuter.

Fyrfältaren är ett verktyg för att synliggöra de fyra områdena i SPSM:s tillgänglighetsmodell. I filmen finns även ett praktiskt exempel hur fyrfältaren kan användas för att utveckla tillgängliga lärmiljöer.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 5 minuter.

Förslag på tillvägagångssätt

Fyrfältaren är avsedd att vara en tankemodell och eller ett samtalsstöd. Skriv gärna ut fyrfältaren i A3-format för att kunna samlas runt den och skriva i rutorna tillsammans.

Ni kan också sätta upp en fyrfältare på en plats där ni vill kartlägga tillgängligheten för att kunna anteckna det som ni lägger märke till i stunden.

Fyrfältaren finns att också att ladda ner som en digitalt ifyllbar pdf. I den går det att skriva in kortare texter. När ni har behov av att skriva mer text än så rekommenderar vi er att använda ert eget system för dokumentation.

Steg 1

Ta fram en fyrfältare för kartläggning och gå igenom ett område i taget från SPSM:s tillgänglighetsmodell.

  • Vad fungerar bra i den fysiska lärmiljön? Skriv in det i rutan efter plustecknet.
  • Vad behöver utvecklas i den fysiska lärmiljön? Skriv in det efter minustecknet.

Gör samma samma sak för de andra områdena i modellen:

  • Vad fungerar bra i den pedagogiska lärmiljön?
  • Vad behöver utvecklas i den pedagogiska lärmiljön?
  • Vad fungerar bra i den sociala lärmiljön?
  • Vad behöver utvecklas i den sociala lärmiljön?

Vi rekommenderar att kartlägga området rättigheter i lärandet sist, för att bättre kunna se behov i det området. Det finns exempel som stöd för kartläggningen på sidan Område 1 – rättigheter i lärandet.

  • Vad fungerar bra när det gäller området rättigheter i lärandet?
  • Vad behöver utvecklas i området rättigheter i lärandet?

Steg 2

Ta fram en fyrfältare för insatser.

  • Fokusera nu på det du skrev efter minustecknen, det som ni vill utveckla vidare.
  • Reflektera tillsammans med kollegor.
  • Analysera behoven, till exempel genom att identifiera mönster, likheter och skillnader och så vidare.
  • Skriv in insatserna i rutorna.

Steg 3

I det tredje steget är det dags att ange vem som har ansvar för vilken insats. Skriv in initialerna på den som är ansvarig för varje insats. Ange gärna datum för uppföljning också.

  • Ligger ansvaret på organisationsnivå, till exempel rektorn eller elevhälsans professioner?
  • Ligger ansvaret på gruppnivå, till exempel i arbetslaget?
  • Eller ligger det på individnivå, till exempel lärare?

En tydlig ansvarsfördelning underlättar för planering, genomförande och uppföljning. 

Genomför och dokumentera insatserna. Följ upp och utvärdera insatserna genom att ta fram de ifyllda fyrfältarna och se om insatserna gav den effekt som ni avsåg. Ta med era lärdomar och de samband ni har fått syn på in i det systematiska kvalitetsarbetet med undervisningen i fokus.

Kartläggning av behov på olika nivåer

Här är förslag på hur fyrfältaren kan användas för att kartlägga behov på organisationsnivå, gruppnivå och individnivå. Kartläggningen kan ligga till grund för analys och förebyggande insatser.

Organisationsnivå: 

  • vid övergripande värdering av tillgängligheten
  • vid gåturer
  • vid utvärdering av fortbildningsdagar
  • vid schemabrytande aktiviteter
  • vid kategorisering av ärenden i elevhälsans uppdrag
  • vid utvärdering av tillgängligheten i en lokal, till exempel matsalen
  • vid nybyggnation eller ombyggnation av en lokal eller utemiljö.

Gruppnivå: 

  • vid kartläggning av gruppens behov, som ligger till grund för den pedagogiska planeringen
  • vid kartläggning inför planering av arbetet mot ett mål i undervisningen
  • vid kartläggning av trygghet och studiero
  • vid kartläggning och planering av rastaktiviteter
  • vid utvärdering av undervisning
  • vid förflyttningar under dagen. 

Individnivå: 

  • när ett barn eller en elev väcker funderingar
  • när lärmiljön behöver anpassas för ett barn eller en elev med funktionsnedsättning
  • vid samtal med ett barn eller en elev om deras lärmiljö
  • vid samtal med barn, elever och vårdnadshavare. 

Exempel på användningsområden för fyrfältaren

Exempel 1 – Tillgängligheten i en lokal

Så här kan fyrfältaren användas vid kartläggning av en viss plats eller lokal, i det här fallet en hall.

  1. Ta fram en tom fyrfältare för kartläggning. Skriv in Hallen som överskrift.
  2. Gå till hallen och undersök den. Vad fungerar bra här idag när det gäller den sociala, pedagogiska och fysiska lärmiljön? Skriv in det ni hittar vid plustecknen.
  3. Undersök hallen igen. Den här gången med fokus på det som ni upplever inte fungerar så bra, eller som ni vill utveckla vidare. Skriv in det vid minustecknen.
  4. Anteckna även det som rör rättigheter i lärandet vid behov, till exempel jämlikhet. Kan alla ta sig fram i hallen? Hittar alla sin krok?
  5. Samtala om vad ni har identifierat.
  6. Samtala om hur ni kan använda det som fungerar bra för att komma tillrätta med det som behöver utvecklas. Frågor kan vara: Vad kan ni förbättra direkt? Vad kan ni förändra på sikt?
  7. Ta fram en fyrfältare för insatser och skriv in det som ni har kommit fram till.
  8. Ange vem som ansvarar för vad.
  9. Genomför och dokumentera insatserna.
  10. Följ upp och utvärdera insatserna genom att ta fram de ifyllda fyrfältarna. Se om insatserna gav den effekt som ni avsåg.

Exempel 2 – Behov hos en grupp barn eller elever

  1. Ta fram en fyrfältare för kartläggning.
  2. Fundera på vad som fungerar bra för gruppen i den sociala, pedagogiska och fysiska lärmiljön. Skriv in detta vid plustecknen.
  3. Fundera på vad som inte fungerar. Vilka behov ser ni? Skriv detta vid minustecknen.
  4. Anteckna även det som rör rättigheter i lärandet vid behov, till exempel delaktighet.
  5. Samtala om vad ni har identifierat.
  6. Samtala om hur ni kan använda det som fungerar för att komma tillrätta med det som behöver utvecklas i lärmiljöerna. Frågor kan vara: Vad kan ni förbättra direkt? Vad kan ni förändra på sikt?
  7. Ta fram en fyrfältare för insatser och skriv in det som ni har kommit fram till.
  8. Ange vem som ansvarar för vad. Involvera elevhälsan vid behov.
  9. Genomför och dokumentera insatserna.
  10. Följ upp och utvärdera insatserna genom att ta fram de ifyllda fyrfältarna. Se om insatserna gav den effekt som ni avsåg.

Exempel 3 – Kartläggning av ett område i läroplanen

  1. Ta fram en fyrfältare för kartläggning. Skriv in till exempel Högläsning som överskrift.
  2. Fundera på vad som fungerar bra vid högläsning i den sociala, pedagogiska och fysiska lärmiljön. Skriv in detta vid plustecknen.
  3. Fundera på vad som inte fungerar. Vilka behov ser ni? Skriv detta vid minustecknen.
  4. Anteckna även det som rör rättigheter i lärandet vid behov, till exempel språk och kommunikation.
  5. Samtala om vad ni har identifierat.
  6. Samtala om hur ni kan använda det som fungerar för att komma tillrätta med det som behöver utvecklas i lärmiljöerna. Frågor kan vara: Vad kan ni förbättra direkt? Vad kan ni förändra på sikt?
  7. Ta fram en fyrfältare för insatser och skriv in det som ni har kommit fram till.
  8. Ange vem som ansvarar för vad. Involvera elevhälsan vid behov.
  9. Genomför och dokumentera insatserna.
  10. Följ upp och utvärdera insatserna genom att ta fram de ifyllda fyrfältarna. Se om insatserna gav den effekt som ni avsåg.

Exempel 4 – Behov hos ett barn eller en elev

  1. Ta fram en fyrfältare för kartläggning.
  2. Fundera vad som fungerar bra för barnet eller eleven i den sociala, pedagogiska och fysiska lärmiljön. Skriv in detta vid plustecknen. 
  3. Fundera på vad som inte fungerar. Vilka behov ser ni? Skriv detta vid minustecknen.
  4. Anteckna även det som rör rättigheter i lärandet vid behov, till exempel rätt till stödinsatser.
  5. Samtala om vad ni har identifierat.
  6. Samtala om hur ni kan använda det som fungerar för att komma tillrätta med det som behöver utvecklas i lärmiljöerna. Frågor kan vara: Vad kan ni förbättra direkt? Vad kan ni förändra på sikt?
  7. Ta fram en fyrfältare för insatser och skriv in det som ni har kommit fram till.
  8. Ange vem som ansvarar för vad. Involvera elevhälsan vid behov.
  9. Genomför och dokumentera insatserna.
  10. Följ upp och utvärdera insatserna genom att ta fram de ifyllda fyrfältarna. Se om insatserna gav den effekt som ni avsåg.

Exempel 5 – Rättigheter i lärandet

Det här exemplet utgår ifrån att arbetslag undersöker en rättighet i lärandet, till exempel hur man kan motverka diskriminering. Det här arbetssättet bygger på att man har använt fyrfältaren tidigare.

  1. Rektor utser en arbetsgrupp som får tid för att läsa in sig på ämnet, i det här fallet diskrimineringsgrunden kön.
  2. Arbetsgruppen presenterar ämnet för kollegorna i arbetslagen.
  3. Varje arbetslag väljer en plats eller en situation. Arbetslagen undersöker hur jämställdheten fungerar på platsen eller i situationen.
  4. Arbetslagen dokumenterar det som de har sett i en fyrfältare för kartläggning (fältet Rättigheter i lärandet behöver inte användas här). Vad fungerar bra när det gäller jämställdhet i den fysiska lärmiljön, till exempel val av leksaker eller redskap? Vad fungerar bra i den sociala lärmiljön, till exempel gruppindelningen? Vad fungerar bra i den pedagogiska lärmiljön, till exempel personalens förhållningssätt eller språkbruk? Skriv in det vid plustecknen.
  5. Vad behöver utvecklas vidare när det gäller jämställdhet i lärmiljöerna? Skriv in det vid minustecknen.
  6. Arbetsgruppen samlar in de ifyllda fyrfältarna och gör en analys av de behov som har framkommit tillsammans med rektorn.
  7. Alla medverkar till att ta fram förslag på insatser som möter behoven. Dokumentera i en fyrfältare för insatser.
  8. Genomför och dokumentera insatserna.
  9. Följ upp och utvärdera insatserna genom att ta fram de ifyllda fyrfältarna och se om insatserna gav den effekt som ni avsåg.
Publicerat tisdag 25 februari 2025