Filmerna i Stödmaterial för tillgänglig utbildning

På den här sidan hittar du samtliga filmer som ingår i stödmaterialet. Här finns också reflektionsfrågor till filmerna. 


Film 1: Om tillgänglighet i utbildningen

Filmen Om tillgänglighet i utbildningen består av fyra delar som också kan ses separat, film 2–5.

Om tillgänglighet i utbildningen

Filmen presenterar olika perspektiv på tillgänglighet i utbildningen. Den består av fyra delar som även kan ses separat: 

  • Konventioner och lagar.
  • Hur kan vi förstå tillgänglighet?
  • Tillgänglighetsmodellen från SPSM.
  • Fyrfältaren – utveckla arbetet med tillgänglighet i praktiken.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 13 minuter.

Filmen presenterar olika perspektiv på tillgänglighet i utbildningen. Den består av fyra delar som även kan ses separat: 

  • Konventioner och lagar.
  • Hur kan vi förstå tillgänglighet?
  • Tillgänglighetsmodellen från SPSM.
  • Fyrfältaren – utveckla arbetet med tillgänglighet i praktiken.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 13 minuter.


Film 2: Om tillgänglighet i utbildningen – konventioner och lagar

Om tillgänglighet i utbildningen – konventioner och lagar

Filmen ger en introduktion till två konventioner från FN, skollagen och diskrimineringslagen. Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 3 minuter. 

Filmen ger en introduktion till två konventioner från FN, skollagen och diskrimineringslagen. Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 3 minuter. 

Reflektionsfrågor till filmen

  • Hur medvetandegör vi varandra och håller konventioner och lagar levande i våra samtal?
  • Hur upplever barn och elever tillgängligheten i vår verksamhet? Hur vet vi det?
  • Vad kan det innebära att motverka funktionsnedsättningens konsekvenser? Ge exempel.
  • Hur arbetar vi med aktiva åtgärder för att motverka diskriminering och bristande tillgänglighet? Vad kan skäliga tillgänglighetsåtgärder vara i vår verksamhet?

Film 3: Hur kan vi förstå tillgänglighet? 

Hur kan vi förstå tillgänglighet?

Hur kan utbildningen tillgodose alla barns och elevers rättigheter när alla är olika? Filmen visar att tillgänglighet handlar om mötet mellan individ och miljö, utifrån ett förenklat exempel.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 2 minuter.

Hur kan utbildningen tillgodose alla barns och elevers rättigheter när alla är olika? Filmen visar att tillgänglighet handlar om mötet mellan individ och miljö, utifrån ett förenklat exempel.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 2 minuter.

Reflektionsfrågor till filmen

  • Vad betyder tillgänglighet för mig? Vad betyder tillgänglighet för oss? 
  • Staketet symboliserar ett hinder i lärandet i den fysiska lärmiljön. Vad skulle staketet kunna motsvara i den pedagogiska och sociala lärmiljön?
  • Vad kan det finnas för risker med att göra, eller inte göra, lösningar på individnivå?
  • Varför finns lådorna kvar i bild tre? 
  • Hur får vi ett gemensamt förhållningssätt kring tillgänglighet?

Film 4: Tillgänglighetsmodellen från SPSM

Tillgänglighetsmodellen från SPSM

SPSM:s tillgänglighetsmodell är framtagen som ett stöd för att utveckla och systematisera arbetet med tillgänglighet i utbildningen. Den består av fyra områden: rättigheter i lärandet, social lärmiljö, pedagogisk lärmiljö och fysisk lärmiljö.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 3 minuter.

SPSM:s tillgänglighetsmodell är framtagen som ett stöd för att utveckla och systematisera arbetet med tillgänglighet i utbildningen. Den består av fyra områden: rättigheter i lärandet, social lärmiljö, pedagogisk lärmiljö och fysisk lärmiljö.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 3 minuter.

Reflektionsfrågor till filmen

  • Vad betyder tillgänglighet i de olika lärmiljöerna för oss? Hur ser vi att lärmiljöerna samspelar med varandra?
  • Hur agerar vi för att barns och elevers rättigheter ska tas tillvara?
  • Hur får vi ett långsiktigt och hållbart tillgänglighetsarbete?
  • Hur skulle vi kunna beskriva en tillgänglighetsutveckling hos oss på individnivå, gruppnivå och organisationsnivå?
  • Hur kan vi ta oss an ett arbete med de olika kategorierna? 
  • Vad är mest angeläget för barn och elever i vår verksamhet att vi börjar med? Hur vet vi det? 

Film 5: Utveckla arbetet med tillgänglighet i praktiken

Fyrfältaren – utveckla arbetet med tillgänglighet i praktiken

Fyrfältaren är ett verktyg för att synliggöra de fyra områdena i SPSM:s tillgänglighetsmodell. I filmen finns även ett praktiskt exempel hur fyrfältaren kan användas för att utveckla tillgängliga lärmiljöer.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 5 minuter.

Fyrfältaren är ett verktyg för att synliggöra de fyra områdena i SPSM:s tillgänglighetsmodell. I filmen finns även ett praktiskt exempel hur fyrfältaren kan användas för att utveckla tillgängliga lärmiljöer.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 5 minuter.

Reflektionsfrågor till filmen

  • Vilka användningsområden ser vi av fyrfältaren i vår verksamhet?
  • Vilket är vårt nästa steg mot att börja använda fyrfältaren i vårt arbete med tillgänglighet?

Film 6: Tillgängliga lärmiljöer i Sundbybergs förskolor 

Tillgängliga lärmiljöer i Sundbybergs förskolor

I filmen beskriver rektorer och en utvecklingsledare i Sundbyberg hur de har arbetat med tillgänglighet utifrån SPSM:s modell. Kartläggning av lärmiljön med stöd av fyrfältaren utgjorde deras gemensamma utgångspunkt i det systematiska kvalitetsarbetet. De beskriver också det praktiska arbetet exempelvis när det gäller bristande tillgänglighet och digitalisering kopplat till tillgänglighet.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 10 minuter.

I filmen beskriver rektorer och en utvecklingsledare i Sundbyberg hur de har arbetat med tillgänglighet utifrån SPSM:s modell. Kartläggning av lärmiljön med stöd av fyrfältaren utgjorde deras gemensamma utgångspunkt i det systematiska kvalitetsarbetet. De beskriver också det praktiska arbetet exempelvis när det gäller bristande tillgänglighet och digitalisering kopplat till tillgänglighet.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 10 minuter.

Reflektionsfrågor till filmen

(Film 5 och film 8 kan man gärna se tillsammans för att få en bättre helhetsbild)

  • Vad tar vi med oss från filmen?
  • Är det något vi skulle vilja prova?
  • Vilken eller vilka förändringar skulle vi kunna göra på kort sikt för att öka tillgängligheten?
  • Vilken eller vilka förändringar skulle vi kunna göra på längre sikt?

Film 7: Tillgängliga lärmiljöer på Knutby skola

Tillgängliga lärmiljöer på Knutby skola

På Knutby skola kände elever låg motivation till skolarbete och lärarna såg att studieron påverkades av en negativ miljön. De ökade tillgängligheten genom att ”bredda basen” för att få in mer likvärdighet och stöd i elevernas vardag. I filmen beskriver de hur de har arbetat och vilka effekter de har sett i form av ökad måluppfyllelse både när det gäller hälsa och lärande.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 10 minuter.

På Knutby skola kände elever låg motivation till skolarbete och lärarna såg att studieron påverkades av en negativ miljön. De ökade tillgängligheten genom att ”bredda basen” för att få in mer likvärdighet och stöd i elevernas vardag. I filmen beskriver de hur de har arbetat och vilka effekter de har sett i form av ökad måluppfyllelse både när det gäller hälsa och lärande.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 10 minuter.

Reflektionsfrågor till filmen

  • Vad tar vi med oss från filmen?
  • Är det något vi skulle vilja prova?
  • Hur inspireras vi av Knutbys modell? 
  • Vad skulle vi kunna göra för förändring på kort sikt? På längre sikt?
  • Hur skulle vi kunna inspireras av Knutbys arbete med elevers delaktighet?

Film 8: Att leda tillgänglighetsarbete

Att leda tillgänglighetsarbete

I filmen medverkar Marie Lindvall Wahlberg, verksamhetschef för de kommunala förskolorna i Sundbyberg. Hon beskriver hur de organiserat arbetet med att tillgängliggöra lärmiljöerna och vilka vinster de har fått av att knyta ihop flera utvecklingsprojekt. I filmen medverkar också Sofi Lundvall, rektor på Knutby skola, som berättar om effekter av ett långvarigt och systematiskt arbete för ökad tillgänglighet och likvärdighet.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 13 minuter.

I filmen medverkar Marie Lindvall Wahlberg, verksamhetschef för de kommunala förskolorna i Sundbyberg. Hon beskriver hur de organiserat arbetet med att tillgängliggöra lärmiljöerna och vilka vinster de har fått av att knyta ihop flera utvecklingsprojekt. I filmen medverkar också Sofi Lundvall, rektor på Knutby skola, som berättar om effekter av ett långvarigt och systematiskt arbete för ökad tillgänglighet och likvärdighet.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 13 minuter.

Reflektionsfrågor till filmen

  • Vad tar vi med oss från filmen?
  • Är det något vi skulle vilja prova?
  • Hur kan vi skapa förutsättningar att hålla i och hålla ut i vårt utvecklingsarbete?
  • Hur kan vi involvera barn och elever i tillgänglighetsarbetet?
  • Hur kan vi samverka utifrån våra olika professioner i utvecklingsarbetet?

Film 9: Ett praktiskt exempel

Tillgängliga lärmiljöer – ett praktiskt exempel från en kommun

Marie Lindvall Wahlberg, verksamhetschef för de kommunala förskolorna i Sundbyberg, berättar om kommunens strategiska utvecklingsarbete i hela styrkedjan, med en gemensam riktning och barnens bästa i centrum. Hon tar exempelvis upp lärdomar i form av att utse nyckelpersoner och skapa arenor för samarbete. I filmen nämns makerpedagoger, det vill säga pedagoger med uppdrag inom bland annat digitalt lärande.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 10 minuter.

Marie Lindvall Wahlberg, verksamhetschef för de kommunala förskolorna i Sundbyberg, berättar om kommunens strategiska utvecklingsarbete i hela styrkedjan, med en gemensam riktning och barnens bästa i centrum. Hon tar exempelvis upp lärdomar i form av att utse nyckelpersoner och skapa arenor för samarbete. I filmen nämns makerpedagoger, det vill säga pedagoger med uppdrag inom bland annat digitalt lärande.

Filmen är undertextad och översatt till teckenspråk. Speltid 10 minuter.

Reflektionsfrågor till filmen

  • Vad tar vi med oss från filmen?
  • Är det något vi skulle vilja prova?
  • Hur kan vi skapa förutsättningar för energi och driv i utvecklingsarbetet? 
  • Hur kan vi skapa förutsättningar att hålla i och hålla ut i vårt utvecklingsarbete?
  • Hur skulle vi kunna göra för att involvera barn, elever och lärare i utvecklingsarbetet?
Publicerat onsdag 21 augusti 2024