Värdering av nuläget – rättigheter i lärandet

På den här sidan finns påståenden som kan användas för att värdera hur tillgänglig verksamheten är inom området rättigheter i lärandet. 

Värderingen är tänkt att synliggöra utvecklingsområden och ge underlag för analys och handlingsplan av befintlig miljö.

Under varje rubrik finns en punktlista med ett antal påståenden. Värdera er tillgänglighet i förhållande till nedanstående påståenden med hjälp av en fyrgradig skala: 

  • Stämmer inte.
  • Stämmer till viss del.
  • Stämmer till stor del.
  • Stämmer helt.

Tillgänglighet och delaktighet

I vår verksamhet…

  • har vi kännedom om hur tillgänglig vår organisation och våra lokaler är för barn och elever med funktionsnedsättning.
  • agerar vi när vi uppmärksammar bristande tillgänglighet.
  • är tillgänglighet grunden för allt utvecklingsarbete.
  • får barn och elever med funktionsnedsättning vara delaktiga i frågor som rör dem.

Jämlikhet och jämställdhet

I vår verksamhet…

  • är planen mot kränkande behandling välkänd och vi agerar enligt den.
  • har vi god kunskap om diskriminering och kränkande behandling.
  • arbetar vi främjande och förebyggande för att motverka diskriminering.
  • arbetar vi främjande och förebyggande för att motverka kränkande behandling.

Språk och kommunikation

I vår verksamhet…

  • främjar vi tillgången till språk och kommunikation för varje barn och elev, på deras villkor.
  • strävar vi efter att vara kommunikativa förebilder.
  • samverkar vi med andra aktörer för att kunna möta varje barns och elevs kommunikativa behov.
  • erbjuder vi en språkligt tillgänglig lärmiljö för barn och elever med funktionsnedsättning.

Hälsa och lärande

I vår verksamhet…

  • arbetar vi för att främja varje barns och elevs hälsa och välbefinnande.
  • strävar vi efter att förebygga psykisk ohälsa.
  • arbetar vi systematiskt med ledning och stimulans.
  • arbetar vi systematiskt med extra anpassningar och särskilt stöd.
Publicerat onsdag 21 augusti 2024