Tillgänglighet och delaktighet

I arbetet med tillgängliga lärmiljöer är barns och elevers perspektiv viktigt. Deras behov behöver tas tillvara genom att förskolan och skolan identifierar och undanröjer hinder för lärandet. Tillgänglighet möjliggör för delaktighet och lärande för alla barn och elever. På så sätt hör tillgänglighet och delaktighet nära samman. 


"När vi ska jobba ihop i matten är det skönt att sitta i grupprummet för då slipper jag höra alla andra grupper som pratar”

Yasmine, 10 år.

Tillgänglighet

Tillgänglighet i utbildningssammanhang handlar om hur väl en organisation, verksamhet, lokal eller plats fungerar för barn och elever oavsett vilken funktionsförmåga de har. Tillgänglighet är en av de allmänna principerna i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

Bristande tillgänglighet är när en person med en funktionsnedsättning missgynnas om en verksamhet inte genomför skäliga tillgänglighetsåtgärder för att den personen ska komma i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning. 

När kan bristande tillgänglighet betraktas som diskriminering? Specialpedagogiska skolmyndigheten, Myndigheten för delaktighet och Diskrimineringsombudsmannen har samverkat för att formulera dessa exempel:

  • I den sociala lärmiljön kan bristande tillgänglighet exempelvis handla om att ett barn eller en elev inte får stöd att vara delaktig i lek eller andra sociala situationer. Det kan också handla om att inte kunna delta i gemenskapen under utflykter eller under praktisk arbetslivsorientering, prao.
  • I den pedagogiska lärmiljön kan bristande tillgänglighet exempelvis handla om att stödinsatser sätts in för sent, avsaknad av inlästa läromedel eller anpassat schema.
  • I den fysiska lärmiljön kan bristande tillgänglighet exempelvis handla om begränsad framkomlighet, trängsel, visuellt buller, krävande ljudmiljöer eller att allergener inte har åtgärdats. 

Delaktighet

Det är en mänsklig rättighet att vara delaktig i samhället. Delaktighet i utbildningen handlar inte om att ställa en fråga till barn och elever då och då utan om att värdesätta deras åsikter i alla frågor som rör dem. Barns och elevers rätt till inflytande och delaktighet behöver vara en del av det förebyggande och främjande elevhälsoarbetet.

Barnkonventionens grundläggande principer om barnets bästa och rätt att komma till tals är inskrivna i skollagen. Med barn avses här varje människa under 18 år. Barnets bästa ska vara utgångspunkten i all utbildning och annan verksamhet som rör barn. Barnets inställning ska så långt det är möjligt klarläggas. Barn ska ha möjlighet att fritt uttrycka sina åsikter i alla frågor som rör honom eller henne. Barnets åsikter ska tillmätas betydelse i förhållande till barnets ålder och mognad. 

Det finns flera andra bestämmelser i skollagen som ger uttryck för rätten till delaktighet, såsom elevinflytande, elevers medverkan vid framtagande av ordningsregler och elevens deltagande när åtgärdsprogram tas fram. Att barn respektive elever ska få vara delaktiga i utbildningen genomsyrar också läroplanerna.

I skriften Elevers delaktighet i fritidshem beskriver forskaren Helene Elvstrand positiva effekter av barns och elevers delaktighet i beslutsprocesser i elevråd, intressegrupper och undervisning. ”Regler och rutiner förbättras, men även engagemanget och det sociala klimatet. När elever upplever att de blir lyssnade på och när de själva får vara med i beslutsfattandet accepterar de i större utsträckning de beslut som fattas.”

Området social lärmiljö i tillgänglighetsmodellen handlar till stor del om att främja delaktighet.

Vill du veta mer?

Barn- och elevombudet (BEO) bevakar barn och elevers rättigheter och utreder uppgifter om kränkande behandling. BEO informerar också om skollagens bestämmelser om nolltolerans mot kränkningar och mobbing: Beo.skolinspektionen.se

Barnombudsmannen (BO) har mycket stöd för barnrättsarbete på sin webbplats:

Diskrimineringsombudsmannen (DO) samlar information om diskriminering inom utbildningsområdet: Diskriminering inom utbildningsområdet, do.se

Myndigheten för delaktighet (MFD)

Skolinspektionen gör kvalitetsgranskningar.

Skolverket har samlat material för arbetet med elevers inflytande och delaktighet i undervisningen på webbsidan Elevers inflytande och delaktighet i undervisningen kan främja studiero, Skolverket.se.

Specialpedagogiska skolmyndighetens material:

Sveriges kommuner och regioner (SKR) har stöd för att göra barnkonsekvensanalyser: Barnkonsekvensanalys, Skr.se.

UNICEF har utbildningsmaterial om barnkonventionen som riktar sig till skolor: Beställ skolmaterial, unicef.se.

Publicerat tisdag 3 september 2024